بارداری, علائم بارداری

ویار حاملگی چیست؟

ویار

ویار چیست؟

ویار یک گرسنگی انتخابی است. در واقع ویار نوعی هوس شدید نسبت به یک یا انواع خاصی از مواد خوراکی گفته می‌شود که با گرسنگی عادی متفاوت است. معمولاً ویار در زنان باردار و حامله ایجاد می‌شود. ویار ممکن است به گونه دیگری بروز پیدا کند و خانم باردار را نسبت به یک یا انواعی از مواد غذایی منزجر کند. ویار گاهی با احساس تهوع و استفراغ همراه است. گاهی نیز ویار خود را به صورت بی‌اشتهایی نشان می‌دهد. حتی در مواردی ممکن است فرد دچار سوتغذیه و کاهش وزن شدید شود. علائم ویار معمولاً و در اکثر مواقع صبح‌ها بروز پیدا می‌کند از این رو از آن به عنوان «بیماری صبحگاهی» نیز یاد می‌شود. البته این بدان معنا نیست که در ساعات دیگر شبانه روز احتمال وقوع آن وجود ندارد.

ویار حاملگی چیست؟

ویار در زنان باردار به دو صورت کلی بروز می‌یابد:

  1. علاقه، میل و هوس شدید نسبت به خوردن
  2. انزجار و تنفر از بو و یا مزه

علاقه و میل شدید به خوردن را نیز می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: یکی ویار و علاقه به خوردن مواد غذایی و خوارکی و دیگری علاقه شدید به خوردن مواد غیرخوارکی که از آن به عنوان پیکا نام برده می‌شود. در مورد تنفر و انزجار از مزه یا بو نیز وضعیت به همین نحوه است. ممکن است بانوی باردار از مزه یا بوی مواد خوراکی متنفر شده و یا از بو و مزه مواد غیرخوراکی مانند عطر و یا حتی بوی تن همسر خود دچار تنفر شود. ممکن است بانوی حامله غذاهایی که دوست نداشته را با ولع شدید میل کند و یا از خوراکی‌های مورد علاقه‌اش بیزار شود.

ویار بارداری از کی شروع می‌شود؟

میل شدید به خوردن یا تنفر از بو و مزه که عموماً با علائمی مانند تهوع و استفراغ همراه است در هفته‌های اول بارداری شروع می‌شود و گاهی حتی تا پس از ازایمان نیز اثرات خفیفی از آن باقی می‌ماند. احتمال وقوع ویار حاملگی در بانوان باردار ۵۰ تا ۷۰ درصد است. شدت و ضعف بروز ویار به عوامل ژنتیکی، هفته بارداری و سبک زندگی افراد بستگی دارد. ویار معمولاً در سه ماهه اول بارداری شروع می‌شود و معمولاً بین هفته‌های یازدهم تا سیزدهم بارداری و طی سه ماهه دوم به اوج خود می‌رسد. در سه ماهه سوم بارداری کاهش پیدا می‌کند و به مرور از بین می‌رود اما در برخی بانوان ویار به برخی خوراکی‌ها تا اندکی بعد از زایمان نیز ادامه می‌یابد. باید توجه داشت ویار بارداری همواره در حال تغییر است. ممکن است خانم حامله چند روزی نسبت به یک غذا میل و هوس شدید داشته باشد و چند روز بعد، دیگر گرایشی به خوردن آن ماده خوراکی نداشته باشد و هوس چیز دیگری بکند.

علت بروز ویار بارداری چیست؟

در خصوص علل بروز ویار نظریه‌های مختلفی وجود دارد اما هنوز از سوی متخصصان و کارشناسان علت قطعی و مشخصی برای این قضیه اعلام نشده است. برخی معتقدند ویار حاملگی در اثر کمبود مواد غذایی است اما کارشناسان این حوزه هنوز بین هوس و میل شدید نسبت به خوردن یک ماده غذایی و کمبود آن ماده غذایی رابطه مستقیم و مشخصی پیدا نکرده‌اند. به طور کلی در خصوص ویار بارداری چند نظریه وجود دارد:

  • عوامل ژنتیکی و وراثتی: در اصطلاح عامیانه گفته می‌شود برخی بانوان ویار بیشتری داشتند و ویار کردن در خانواده و بین بانوان خویشاوند آن‌ها بیشتر است. این مسئله مربوط به عوامل ژنتیکی و وراثتی است. در برخی خانواده‌ها عوارض و علایم ویار مشهود و شدیدتر است. مثلاً یک خانم باردار به بوی خاصی حساس است و مادر وی نیز در زمان بارداری همین ویار را داشته است. یا دو خواهر باردار هر دو نسبت به یک نوع ماده غذایی میل شدیدی را حس می‌کنند که ریشه در عوامل ژنتیکی این افراد دارد.
  • تغییرات هورمونی: مهم‌ترین عاملی که اکثر متخصصان روی آن اتفاق نظر دارند بروز تغییرات هورمونی شدید در بانوی باردار است. این تغییرات هورمونی در سه ‌ماهه اول شروع می‌شود و علائم آن شبیه عوارض سندرم پیش از قاعدگی است البته با شدت و حدت بیشتر. هورمون‌ها مواد شیمیایی هستند که توسط غدد درون‌ریز بدن ترشح می‌شوند و روی ادراک حس بویایی، چشایی و حتی خلق‌وخو و روحیات افراد تأثیر می‌گذارند. بنابراین تغیرات شدید هورمونی می‌تواند میل شدید به برخی مواد خوراکی یا حتی غیرخوراکی و یا تنفر از مزه و بوی مواد مختلف را در یک خانم حامله توجیه کند. به طور کلی تمام موارد بعدی را می‌توان زیرمجموعه‌ای از اثرات تغییرات هورمونی قلمداد کرد.
  • تغییرات حسی و ادراکی: شاید این نوع تغییرات را باید زیرمجموعه همان تغییرات هورمونی طبقه‌بندی کرد. برخی بانوان باردار اذعان می‌کنند که حس بویایی آن‌ها چند برابر شده است به نحوی که از فواصل دور هم می‌توانند بوهای مختلف را استشمام کنند. از آنجا که حس بویایی و حس چشایی در تقابل نزدیک با هم عمل می‌کنند لذا می‌توان نتیجه گرفت که ممکن است بر اساس ذائقه افراد استشمام بوهای مختلف تمایل به خوردن یک ماده غذایی را افزایش دهد و یا به همان میزان در فردی دیگری احساس انزجار ایجاد کند. این میل و تنفر فقط در مورد مواد خوراکی نیست و گاهی حتی بانوان باردار از بوی تن همسر خود مشمئز می‌شوند و یا به بوی تند بنزین و یا عطر خاصی تمایل شدیدی پیدا می‌کنند.
  • افزایش متابولیسم بدن: از قدیم‌الایام افراد به محض شنیدن خبر بارداری یک خانم اولین نکته‌ای را که به وی متذکر می‌شدند این بوده است که حالا باید به اندازه دو نفر غذا بخورد و باید مصرف مواد مغذی را افزایش دهد. واقعیت این است که بارداری نیاز بدن به برخی مواد معدنی و مغذی را افزایش می‌دهد چرا که سوخت و ساز و متابولیسم بدن در حال افزایش و تغییر ناگهانی است. بدن یک بانوی باردار به مواد مغذی مانند کلسیم و آهن نیاز بیشتری دارد. از این رو  ممکن است به مواد خوراکی که غنی آهن و کلسیم هستند، میل بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال برای جبران کمبود کلسیم هوس بستنی کند و یا برای جبران آهن و روی به خوردن مواد غیرخوراکی روی آورد.
  • عوامل روانی: گاهی وسواس فکری شدید مادر یا اطرافیان موجب می‌شود تا خانم حامله به صورت مفرط احساس نیاز به برخی مواد مغذی و پروتئینی را داشته باشد. مثلاً به دلیل محافظت از جنین از مصرف الکل و قهوه متنفر شود. یا به دلیل ترس از مبتلا شدن به آلودگی‌های باکتریایی از خوردن گوشت نفرت پیدا کند. گاهی این وسواس فکری به آنجا می‎‌انجامد که بوی مواد غذایی مضر حالت تهوع در آن‌ها ایجاد می‌کند. از طرفی گاهی خوردن انواع خاصی از مواد غذایی در برخی بانوان باردار احساس آرامش و شادی پدید می‌آورد. برخی افراد به طور ذاتی با خوردن شیرینی‌جات، شکلات و بستنی احساس عشق و شادی را تجربه می‌کنند. واکنش روانی بانوان بارداری که ناخواسته حامله شده‌اند و یا برای حاملگی برنامه مشخصی نداشتند نیز به این مسئله شدیدتر است.

رایج‌ترین ویار بارداری چه هستند؟

اکثر مواقع هوس‌های دوران بارداری بی‌ضرر هستند. برخی معتقدند هوس‌های دوران بارداری بسته به فرهنگ و منطقه زندگی خانم باردار متفاوت است. یک پژوهش آماری نشان می‌دهد که بانوان باردار ژاپنی به خوردن برنج تمایل دارند در حالی که بانوان باردار آمریکایی هوس شکلات می‌کنند. بانوان باردار به مواد غذایی رایج و متداولی همچون بستنی، شکلات و آب‌نبات؛ تنقلات شور؛ میوه‌ها؛ نوشیدنی‌های شیرین و خنک؛ لبنیات مانند پنیر، خامه و کشک؛ کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای مانند ماکارونی، برنج، ذرت و سیب‌زمینی؛ ترشیجات مانند لواشک و آلوچه و گاهی فست‌فود مانند پیتزا و سوسیس و کالباس تمایل پیدا می‌کنند. خوردن مواد یخ زده یا حتی خود یخ و مواد دودی شده یا معطر به بوی چوب سوخته نیز جزو ویارهای رایج در بین بانوان باردار است.

آیا نوع ویار ربطی به جنسیت جنین دارد؟

حتماً شما هم شنیده‌اید که وقتی بانوی بارداری میل شدید به خوردن شیرینی و محصولات لبنی را دارد اطرافیان به ویژه بزرگان فامیل به او می‌گویند فرزند او دختر خواهد شد و اگر تمایل خانم حامله به خوردن مواد غذایی شور و ترش باشد احتمالاً به او می‌گویند فرزندش پسر است. اما واقعیت این است که نوع میل و هوس به ماده غذایی خاص یا نفرت و بیزاری از بو یا مزه یک ماده دیگر هیچ ارتباطی با جنسیت جنین ندارد. تا کنون هیچ منبع علمی و پایه پژوهشی برای اثبات این مدعا ارائه نشده است و در برخی موارد خلاف این نظریه‌ها نیز بارها و بارها اتفاق افتاده است. ارتباط نوع ویار به جنسیت جنین خرافاتی بیش نیست و پایه و اساس علمی و تخصصی ندارد.

عوارض ویار بارداری چیست؟

ویار یک پدیده طبیعی است که در بیش از ۷۰ درصد بانوان باردار رخ می‌دهد و معمولاً صدمات شدیدی به جنین و مادر وارد نمی‌کند. اما گاهی ویار حاملگی شدید ممکن است زندگی عادی و نرمال یک خانم را به مخاطره بیاندازد. به عنوان مثال تنفر و انزجار از بو و مزه برخی غذاها ممکن است باعث شود مواد مغذی و ضروری موجود در این نوع مواد غذایی به بانوی باردار نرسد و این خانم دچار کاهش وزن شدید شود. گاهی کاهش وزن در هفته‌های اول بارداری رایج است اما معمولاً در ماه‌های بعدی با تغییر ویار و عادت جسم و روح بانوی باردار به حاملگی جبران می‌شود اما اگر ویار خانم باردار طولانی شود و کاهش وزن وی را همچنان به دنبال داشته باشد ممکن است نوزاد به هنگام تولد کم وزن باشد یا حتی سقط شود. کاهش وزن شدید مادر ممکن است منجر به زایمان زودرس و یا حتی مرده‌زایی شود. بنابراین تنفر از مواد غذایی و یا تهوع شدید که منجر به کاهش وزن مادر شود باید جدی گرفته شود. گاهی بانوی باردار مواد غذایی ناسالم را ویار می‌کند که مصرف طولانی مدت این گونه مواد غذایی می‌تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیاندازد. گاهی خانم حامله هوس خوردن غذاهای پروتیئنی خام یا نیم‌پز دارد که ریسک ابتلا به آلودگی باکتریایی را افزایش می‌دهد و همین امر در صورت رعایت نکردن خانم حامله منجر به زایمان زودرس خواهد شد.

در مواردی عجیب خانم حامله میل شدید به خوردن مواد غیرخوراکی مانند گچ، خاک رس، مواد شوینده یا خاکستر دارد. همانطور که قبلاً نیز گفته شد این نوع ویار را پیکا می‌گویند. پیکا می‌تواند برای مادر و جنین خطرات زیادی داشته باشد. متخصصان معتقدند بروز پیکا یا ویار مواد غیرخوراکی به علت کمبود مواد مغذی و کمبود روی، کلسیم و آهن است. مصرف این گونه مواد غیرخوراکی می‌‌تواند باعث انسداد روده، مسمومیت و بروز عفونت‌های انگلی و گوارشی شود. گاهی خانم باردار به دلیل تمایل به خوردن مواد سخت و جویدن این گونه مواد دچار شکستگی دندان و عوارض جدی فک و دهان می‌شوند. تهوع و استفراغ شدید می‌تواند عوارض گوارشی وخیمی را متوجه بانوی باردار نماید. استفراغ می‌تواند باعث از دست دادن آب و کم‌آبی شود. کم‌آبی خانم باردار منجر به تیره شدن رنگ ادرار، زیاد شدن بوی مدفوع و طولانی شدن زمان بین تعداد دفعات ادرار شود. باز هم خاطر نشان می‌کنیم که این عوارض در همه بانوان باردار شایع نیست و فقط درصد کمی از بانوان باردار درگیر عوارض شدید ویار حاملگی می‌شوند.

راه‌های پیشگیری و درمان عوارض ویار حاملگی چیست؟

همانطور که پیشتر اشاره شد ویار بارداری به خودی خود عوارض جدی به همراه ندارد اما گاهی تداوم و تکرار آن موجبات ناراحتی و وخامت حال مادر و جنین را ایجاب می‌کند. رعایت برخی نکات ساده می‌تواند از عوارض ویار حاملگی تا حدود زیادی بکاهد لذا نکات زیر به بانوان باردار توصیه می‌شود:

  • از خالی گذاشتن معده خود بپرهیزید و قبل از احساس گرسنگی غذا تناول کنید.
  • آهسته غذا بخورید و سعی کنید غذا را کامل بجوید.
  • قبل از خواب کربوهیدرات و مقداری پروتئین مصرف کنید.
  • قبل از برخاستن از خواب و بیرون آمدن از تخت چند عدد بیسکویت یا مقدار کمی آجیل مصرف کنید.
  • وعده‌های غذایی را کوچک اما متعدد کنید و هر یکی، دو ساعت یک وعده غذایی کوچک را میل کنید.
  • برای جلوگیری از احساس تهوع از وارد کردن حجم زیاد مواد غذایی به داخل معده خودداری کنید.
  • بلافاصله بعد از خوردن غذا دراز نکشید.
  • غذاهای حجیم، پرچرب و خیلی شیرین را از برنامه غذایی خود حذف کنید.
  • از مواد غذایی با پروتئین بالا، کم‌چرب و خشک استفاده کنید.
  • معمولاً تحمل مصرف غذاهای سرد نسبت به غذاهای گرم در بانوان باردار بالاتر است پس از خوردن و نوشیدن مواد غذایی گرم پرهیز کنید. 
  • از خوردن خوراکی‌های شور اجتناب کنید.
  • تحت نظر پزشک متخصص می‌توانید از داروهای ضد تهوع و برخی مکمل‌ها مانند ویتامین‌های خانواده B استفاده کنید.
  • از استشمام برخی محرک‌های بویایی مانند بوی عطر و ادکلن، بوی تند ادویه‌ها و برخی مواد غذایی، بوی مواد شوینده، سیگار و غیره خودداری کنید.
  • از قرار گرفتن در فضاهای با رطوبت شدید، گرمای زیاد، محیط‌های شلوغ و پرسروصدا اجتناب کنید.
  • در مصرف مواد شیرین و پرکالری محتاط باشید تا دچار اضافه وزن و دیابت بارداری نشوید.
  • سعی کنید همیشه مواد غذایی سالم با گلیسمی پایین در دسترس‌تان باشد تا در صورت تمایل به تناول یک ماده غذایی به خوردن مواد غذایی ناسالم روی نیاورید.
  • خواب‌تان را تنظیم کنید افرادی که خواب کافی ندارند بیشتر به مواد غذایی ناسالم گرایش پیدا می‌کنند.
  • رژیم غذایی متناسب و سالمی را برای خود برنامه‌ریزی کنید تا به خوردن مواد ناسالم روی نیاورید.
  • سعی کنید همواره از مواد غذایی استریل، پاستوریزه و کاملاً پخته شده استفاده کنید.
  • یک فعالیت بدنی سبک متناسب با شرایط جسمی خود را در دستور کار روزانه خود قرار دهید.
  • اعتدال در مصرف مواد خوراکی نکته مهمی است که باید در نظر داشته باشید.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای جلوگیری از عوارض ویار بارداری

مصرف برخی مواد غذایی می‌تواند به کاهش عوارض ناشی از ویار بارداری کمک کند؛ ضمن این که مصرف مواد غذایی سالم و مغذی در پرورش یک جنین سالم بسیار موثر است. مصرف برخی مواد مغذی، مکمل‌های غذایی و حتی دمنوش‌ها می‌تواند عوارض ناشی از ویار مانند تهوع را کاهش می‌دهد. خوردن مواد خوراکی مناسب می‌تواند تمایل بانوی باردار به خوردن مواد غیرخوراکی و یا ناسالم را کاهش دهد.

  • مصرف زنجبیل احساس تهوع را در بانوان باردار کاهش می‌دهد.
  • دمنوش لیمو و نعنا، بادرنجبویه، پونه، توت‌فرنگی، به و سیب عوارض ویار حاملگی را کم می‌کند.
  • خوردن نان سبوس‌دار، سبزیجات تازه، غلاتی مانند جو دوسر و لوبیا، مصرف انواع میوه به شدت توصیه می‌شود.
  • از مصرف مواد غذایی محرک مانند پیاز و کلم اجتناب کنید. این مواد باعث تحریک عضلات سیستم گوارشی می‌شود و ممکن است منجر به بروز تهوع و استفراغ شود.
  • مصرف روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم باعث می‌شود تا به سراغ مواد غذایی ناسالم گرایش پیدا نکنید. محصولات لبنی، سبزیجات تیره رنگ، کنجد و آجیل، غلات و ماهی منبع غنی از کلسیم هستند. می‌توانید بسته به علاقه خود این مواد غذایی را به صورت متناوب در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  • خوردن سبزیجات سبز رنگ، آجیل، مرکبات، لوبیا و عدس نیاز شما به اسید فولیک را تأمین می‌کند. اسید فولیک موجب افزایش خون‌رسانی در دوران بارداری می‌شود و از جنین در برابر اختلالات عصبی محافظت می‌کند. 
  • کم‌خونی در دوران بارداری بسیار شایع است و همان‌طور که اشاره شد گاهی فقر آهن منجر به روی آوردن خانم حامله به خوردن گچ و خاک رس می‌شود بنابراین مصرف میزان کافی آهن می‌تواند از پیکا تا حدود زیادی جلوگیری کند. برای تأمین آهن روزانه خود مصرف مواد غذایی همچون گوشت قرمز، آجیل، حبوبات، غلات سبوس‌دار، انجیر، اسفناج و کینوا را در برنامه غذایی خود بگنجانید. 
  • تخم‌مرغ، نخودفرنگی، سویا، ماهی و آجیل بخورید تا نیاز شما به انواع پروتئین مرتفع شود.
  • سعی کنید برای ویار نسبت به مواد خوراکی ناسالم یک جایگزین سالم و مناسب پیدا کنید مثلاً به جای خوردن چیپس، سیب‌زمینی تنوری یا ذرت بوداده تناول کنید.
  • مصرف زیاد آب و نوشیدنی‌های طبیعی و سالم پیشنهاد می‌شود.
  • در صورتی که ویار ترشی دارید از ترشی‌های سالم مثل رب انار، لواشک خانگی و آلو خشک استفاده کنید.
  • مصرف میزان کمی روغن زیتون در روز مزاج‌تان را روان می‌کند.
  • در صورت بیزاری از برخی مواد غذایی به دنبال جایگزین کردن آن‌ها با مواد غذایی مفید باشید:
    • اگر بوی گوشت یا مرغ و ماهی برای شما آزاردهنده است با استفاده ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌های ملایم بوی بد آن‌ها را کاهش دهید.
    • اگر تمایلی به خوردن شیر و ماست و پنیر ندارید به جای آن از موز، هویج، خرما و کلم بروکلی استفاده کنید.
    • اگر از خوردن سبزیجات بیزار شده‌اید با مخلوط کردن سبزیجات و میوه‌های تازه می‌توانید سالاد خوشمزه‌ای درست کنید تا طعم سبزیجات و میوه‌جات در هم ترکیب شود. همچنین می‌توانید سبزیجات مختلف را رنده کنید و در سوپ یا خورشت‌های مختلف از آن‌ها استفاده کنید. 

توصیه‌های روانشناسی برای کنترل ویار حاملگی

  • برخی متخصصان معتقدند با کنترل هیجانات روحی و انجام حرکات ورزشی آرامش‌بخش مانند یوگا و یا حتی گوش دادن به موسیقی ملایم می‌تواند تا حدود زیادی اثرات و عوارض ناشی از ویار بارداری را کاهش داد.
  • برخی کارشناسان معتقدند در صورت ویار و هوس خوردن خوراکی‌های نامناسب خانم حامله باید ذهن خود را از مصرف مواد ناسالم پرت کند. پرت کردن حواس می‌تواند به طرق مختلفی صورت گیرد مثلاً هنگامی که هوس خوردن چیپس می‌کنید با یکی از نزدیکان خود تماس تلفنی برقرار کنید؛ موسیقی گوش کنید؛ پیاده‌روی کنید و یا به تصویرسازی ذهنی در مورد فرزند دلبندتان بپردازید.
  • ذهن خود را فریب دهید. اگر تمایل شدید به خوردن یک ماده غذایی ناسالم را دارید و شتابان به سوی آشپزخانه در حرکت هستید مسیر خود را کج کنید و با روشن کردن تلویزیون و دیدن یک برنامه جذاب تلویزیونی ذهن خود را منحرف کنید. اگر هوس خوردن بستنی کرده‌اید با خوردن یک آبمیوه طبیعی یخ‌زده حس شیرینی و خنکی را به خود هدیه دهید.   
  • ذهن خود را از این عبارت فریب‌دهنده و مضر «غذا خوردن برای دو نفر» پاک کنید. این ذهنیت باعث پرخوری و اضافه وزن شما خواهد شد.
  • اگر به بوی همسر خود حساس شده‌اید پیش از این که رابطه شما تیره شود در یک مصاحبت صمیمی شرایط را برای همسرتان توضیح دهید و طبیعی بودن این موضوع را با وی درمیان بگذارید.

چه زمانی ویار حاملگی خطرناک است و باید به پزشک مراجعه کرد؟

ویار حاملگی یک واکنش عادی و طبیعی در بانوان باردار است و در حالت کلی تهدیدی برای جنین و مادر محسوب نمی‌شود اما گاهی این هوس برای غذاهای غیرخوراکی است. این نوع ویار برای مادر و جنین خطرناک است. خوردن مواد شوینده، خاک رس، گچ، سفال و مهر، مداد رنگی، یخ و … می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به سلامت مادر و جنین وارد کند. این هوس بیمارگونه ممکن است مشکلات زیادی را برای جنین به وجود آورد. پیکا می‌تواند منجر به اختلالات رشد، ضریب هوشی، شنوایی و حرکتی در جنین شود. همچنین ممکن است مادر را دچار مسمومیت غذایی شدید کند. گاهی نیز افراط و تفریط در مصرف مواد خوراکی سلامت جنین و مادر را به خطر می‌اندازد مثلاً مصرف زیاد شیرینی‌جات به ویژه قندهای مصنوعی موجب افزایش وزن مادر و دیابت بارداری می‌شود. تهوع شدید نیز موجب کاهش مایعات بدن، افت فشار و ضعف عومی بدن می‌شود. در شرایط حادتر ممکن است منجر به اختلال آنزیم‌های کبدی، آسیب حاد کلیه، افسردگی شدید، اختلالات انعقادی، آسیب مغزی، پارگی مری و خونریزی گوارشی شود. در چنین مواردی که بانوی باردار ویار شدید و غیرقابل کنترلی دارد؛ مراجعه به پزشک تنها راه چاره است. در چنین شرایطی ممکن است پزشک با تنظیم رژیم غذایی و تجویز داروهای خوراکی و تزریقی عوارض ویار حاملگی را تا حدود زیادی کنترل کند. مصرف مکمل‌های غذایی، داروهای ضد تهوع و سرم‌های خوراکی زیر نظر یک متخصص زنان می‌تواند عوارض ویار بارداری را کاهش دهد. در برخی موارد شاید نیاز به بستری در بیمارستان باشد. گاهی پزشک متخصص زنان با ریشه‌یابی علل بروز عوارض ویار حاملگی ممکن است بانوی باردار را به متخصص تغذیه و یا روانشناس ارجاع دهد.  

به طور کلی هر ویاری که ممکن است به مادر یا جنین آسیب وارد کند، باید به طور دقیق بررسی شود و مادر باید حتماً به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید.

تیم پینو بیبی برای همه بانوان باردار و جنین آن‌ها با آروزی سلامتی و بهروزی را دارد.

4 دیدگاه در “ویار حاملگی چیست؟

  1. سهیلا گفت:

    خیلی خوب بود

  2. سمنم گفت:

    بسیار خوب و مفید بود

  3. مامان پرهام گفت:

    بسیار بسیار مفید بود

  4. سوزی گفت:

    خیلی خوب بود💕

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *