آمادگی برای زایمان, زایمان

آمادگی‌های لازم روز قبل از زایمان

بایدها و نبایدهای روز قبل از زایمان

روز زایمان روز مهمی است و شاید مهم‌ترین تجربه فیزیکی و روحی یک زن، زایمان کردن باشد. دوره بارداری  دوره سخت و حساسی است و ۹ ماه تحمل این سختی روز زایمان با تولد نوزاد تسکین خواهد یافت. چنین روز فرخنده‌ای نیاز به یک برنامه‌ریزی مدبرانه دارد. علاوه بر کارها و فعالیت‎‌هایی که لازم است مادر طی ۹ ماه بارداری انجام دهد، روز قبل از زایمان نیز روز سرنوشت‌سازی است که با رعایت چند نکته ساده می‌توان  یک زایمان آرام و موفق را تجربه کنید. تیم پینو بی‌بی با درک اهمیت روز قبل از زایمان، توصیه‌هایی را برای شما مادران عزیز دارد به امید این که زایمانی راحت و موفق را تجربه کنید. 

آمادگیهای لازم روز قبل از زایمان

یکی از مفرح‌ترین و دلچسب‌ترین فعالیت مادران در دوران بارداری بستن ساک زایمان هست. بعد از گذران یک دوره پر استرس و توأم با درد و سختی، نزدیک شدن به لحظه موعد حس خوبی خواهد داشت. نزدیک شدن به لحظه تولد فرزند و در آغوش کشیدن موجودی که از شیره جان شما تغذیه کرده و بخشی از وجودتان است لحظه باشکوهی است که نیازمند یک برنامه‌ریزی تشریفاتی مفصل است و این برای مادران جذاب‌ترین کار دنیاست. این که چه جشن و یا مراسمی داشته باشید به جای خود، اینکه چقدر برای ورود به چنین لحظه تاریخی و مهمی آمادگی داشته باشید نیز مهم است. معمولاً مادران در ماه آخر بارداری شروع به برنامه‌ریزی می‌کنند اما برخلاف انتظار این برنامه‌ریزی بیشتر جنبه جشن و مراسم شاد داستان را در خود جای می‌دهد؛ نکته اینجاست که اگر برای چنین روزی آمادگی نداشته باشید استرس و مشکلاتی که ممکن است برای‌تان پیش بیایید از شیرینی و حلاوت این لحظه مهم کاسته خواهد شد. این که زایمان شما طبیعی باشد یا سزارین کنید اندکی با هم تفاوت دارد، در اکثر مواقع برای زایمان طبیعی نمی‌توان روز دقیقی تعیین کرد و برای همین اگر قصد انجام زایمان طبیعی را دارید از لحظه‌ای که دردهای‌تان شروع می‌شود می‌توانید شروع به انجام این نکات کنید. پس اگر باردار هستید و در انتظار رسیدن به چنین لحظه باشکوهی ثانیه‌شماری می‌کنید با تیم پینو بی‌بی همراه باشید تا به یکی از دغدغه‌های اصلی شما پاسخ دهیم.

وسایل ساک نوزاد و ساک خودتان را چک کنید و آن را در دسترس قرار دهید

در مقاله «وسایل مورد نیاز مادر برای بیمارستان هنگام زایمان» شیوه بستن ساک مادر و نوزاد به تفصیل شرح داده شد است. لازم است این کار چند هفته قبل از موعد زایمان انجام شود اما برای اطمینان چک لیست مربوط به لوازم نوزاد و مادر را که قبلاً تهیه کرد‌ه‌اید بردارید و با دقت چک کنید که تمام آیتم‌های مورد نظر داخل ساک هست.

اگر برای‌تان مقدور بود چند هفته قبل از موعد زایمان به بیمارستان بروید؛ محل بیمارستان را از نزدیک ببینید و سوالاتی که ممکن است در ذهن داشته باشید را از متصدی بیمارستان بپرسید. اما اگر این امکان برای شما وجود ندارد، یکی یا چند روز مانده به زایمان با بیمارستان تماس بگیرید و نسبت به لوازم مورد نیاز خود و نوزادتان اطلاعات کافی را بدست آورید. همانطور که در مقاله مربوط به چک لیست وسایل بیمارستان نیز ذکر شد، خدمات بیمارستان‌ها با هم متفاوت است و ممکن است برخی بیمارستان تعهدی در قبال فراهم کردن اقلام مورد نیاز شما و نوزادتان نداشته باشند. از برداشتن وسایل اضافی جداً اجتناب کنید، وسایل اضافی دست و پا گیر خواهند شد و شما را کلافه خواهند کرد. طلا، جواهرات و اشیا قیمتی زیادی با خود به بیمارستان نبرید. 

علاوه بر وسایل مورد نیاز خود و نوزادتان توجه داشته باشید که اقوام و خویشاوندان نیز برای شادباش و تبریک به بیمارستان مراجعه خواهند کرد پس درایت به خرج دهید و تعدادی لیوان، بشقاب، چاقو و چنگال یکبار مصرف به همراه داشته باشید تا در پذیرایی از مهمانان‌تان دغدغه‌ای نداشته باشید.

تلفن همراه به یکی از وسایل مهم و جدایی‌ناپذیر افراد بدل شده است پس لازم است گوشی موبایل و شارژر آن را به همراه داشته باشید. اگر پاوربانک دارید آن را نیز داخل ساک بگذارید که قطعاً به کار خواهد آمد. بی‌شک تلفن همراه و شارژر جزو آیتم‌هایی هستند که نمی‌شود آن‌ها را از قبل داخل ساک گذاشت پس تدبیر کنید و ساک خود را همواره نزدیک یک پریز برق که شارژر خود را به آن وصل می‌کنید قرار دهید تا به هنگام برداشتن ساک، به یاد شارژر و تلفن همراه خود نیز باشید. تلفن همراه گر چه مضرات زیادی دارد اما می‌تواند جای چند وسیله را همزمان برای شما پر کند. تلفن همراه می‌تواند به عنوان دوربین عکاسی برای ثبت خاطره‌ها، دفترچه یادداشت برای ثبت نکات مهم و مادرانه، پلیر برای گوش کردن به موسیقی، کتاب برای پاسخ به سوالات شما و ابزاری برای بازی و سرگرم کردن شما مورد استفاده قرار گیرد. چک کنید که تلفن همراه شما فضای کافی برای ضبط فیلم و گرفتن عکس داشته باشد.

به هنگام برداشتن مدارک پزشکی، پرونده پزشکی خود را نیز بردارید. اگر پرونده پزشکی ندارید لیستی از داروهایی که طی دو سال اخیر استفاده کرده‌اید را روی یک برگه بنویسید و علت مصرف آن را در یک جمله کوتاه توضیح دهید. جلوی داروهایی که همچنان استفاده می‌کنید نیز یک تیک بزنید و میزان مصرف آن را در طی شبانه روز قید کنید. داروهای مصرفی خود را در یک کیسه نایلون بگذارد و به هنگام مراجعه به بیمارستان حتماً آن‌ها را به همراه داشته باشید.

گرچه بارها توصیه کرده‌ایم که از برداشتن وسایل اضافی خودداری کنید اما اگر وسیله‌ای به شما آرامش می‌دهد و استرس‌تان را کم می‌کند از این قاعده مستثنی خواهد بود. گاهی به همراه داشتن یک کتاب یا یک شی کوچک یادگاری می‌تواند برای شما آرامش‌بخش باشد پس به همراه داشتن آن بلامانع است. ممکن است نیاز باشد عینک آفتابی یا سشوار دستی خود را بردارید یا دوست داشته باشید عکس والدین یا فرزندان دیگرتان را با خود همراه داشته باشید، اگر برداشتن این وسایل به شما آرامش می‌دهد آن‌ها را همین الان در ساک خود جای دهید.

به هنگام برداشتن و انتخاب لباس برای نوزادتان به این نکته توجه کنید که قطعاً در چنین شرایطی نوزاد شما سوژه عکاسی خاله‌، عمه، دایی، عمو و بقیه خویشاوندان قرار خواهد گرفت پس در انتخاب این لباس وسواس مادرانه خود را به خرج دهید. در انتخاب لباس نوزاد به شرایط جوی توجه کنید و متناسب با آب و هوا برای نوزاد خود لباس تهیه کنید. حالا که سخن از عکاسی به میان آمد؛ بد نیست یک عروسک کوچک نیز در ساک نوزاد خود قرار دهید تا به هنگام عکاسی، عکس‌های جذاب‌تری بگیرید.

شاید باور نکنید اما تحقیقات نشان داده است که پدران در روزهای آخر بارداری استرس‌شان از مادر بیشتر است. پدران به خصوص آن‌هایی که برای بار اول است پدر شدن را تجربه می‌کنند، ممکن است دست پاچه شوند و نتوانند به خوبی روی کارها تمرکز کنند. یک کاغذ بردارید و لیست کارهایی که لازم است همسرتان انجام دهد به ترتیب اولویت یادداشت کنید و آخر لیست را با یک جمله عاطفی، عاشقانه و رمانتیک کنید. برگه دیگری بردارید و لیست وسایل مورد نیاز همسرتان را یادداشت کنید. بهتر است برای همسرتان نیز یک ساک کوچک تهیه کنید. در جمع‌آوری ساک نوزاد، ساک همسر و خودتان از همسرتان کمک بخواهید. لزوم و ضرورت داشتن وسایل مختلف را برای او توضیح دهید. به همراه داشتن یک دوربین فیلم‌برداری و عکاسی یکی از مهم‌ترین آیتم‌هایی است که باید در ساک همسرتان قرار بگیرد. پس باتری دوربین را شارژ کنید و دوربین و شارژ آن را داخل کیف بگذارید. اگر دوربین ندارید از همسرتان بخواهید تا حافظه گوشی موبایل خود را خالی کنید تا فضای کافی برای ضبط فیلم و ثبت خاطره‌ها داشته باشد. مدارک شناسایی و کارت عابر بانک، مقداری پول نقد باید همراه همسرتان باشد، مژدگانی دادن به اطرافیان و پرستاران نیازمند پول نقد است.

اگر فرزند دیگری دارید مطمئن باشید که در دوارن بارداری شما تا حدودی استرس و ترس از دیده نشدن را تجربه کرده است؛ پس ممکن است بخواهید برای بدست آوردن دل فرزندان دیگر برای آن‌ها یک هدیه بخرید و آن را از طرف نوزاد تازه متولد شده به آن‌ها هدیه دهید. از قبل برای خرید هدیه برنامه‌ریزی کنید و در ساعاتی که فرزندان خواب هستند آن‌ها را کادوپیچ کنید و داخل یک کیسه بزرگ رنگی قرار دهید. روز قبل از زایمان از همسرتان بخواهید تا در فرصت مناسب کیسه را داخل صندوق عقب ماشین قرار دهد و یا به نحوی که فرزندان متوجه آن نشوند آن را لابه‌لای وسایل مخفی کند تا هیجان‌انگیز شدن ماجرا حفظ شود.

اگر عینکی هستید، شیشه عینک خود را تمیز کنید و آن را داخل قاب مخصوصش بگذارید و آن را داخل ساک قرار دهید.

توجه داشته باشید برخی وسایل داخل ساک مادر و نوزاد را نمی‌توان از مدت‌ها قبل در ساک قرار داد. روز قبل از زایمان زمان مناسبی برای برداشتن تنقلات و مقداری آجیل و میوه خشک برای بعد از زایمان است.

روز قبل از زایمان به آرامش روح خود بپردازید

به آرامش روح‌تان توجه داشته باشید و هر کاری که شما را از استرس دور می‌کند و البته برای شما و جنین‌تان آسیب‌رسان نیست را انجام دهید. هرکاری می‌توانید انجام دهید جز کارهای خطرناک و مضر، مثلاً برای آرامش‌تان به سراغ سیگار نروید و حداقل روز قبل از زایمان از کشیدن سیگار و یا نوشیدن نوشابه‌های انرژی‌زا و الکلی خودداری کنید.

روز قبل از زایمان به اتاق نوزاد بروید و مدتی در اتاق نوزاد استراحت کنید و با تصویرسازی مثبت به نوزاد دلبندتان بیاندیشید. اگر نتوانسته‌اید اتاقی مجزا برای نوزادتان آماده کنید؛ تکه‌ای از لباس نوزاد را بردارید و روی صورت خود بگذارید برای دقایقی آرام دراز بکشد و با جملات مثبت به خودتان تلقین کنید که زایمان راحت و آرامی را پشت سر خواهید گذاشت.

لازم نیست ذهن خود را درگیر چگونگی مراقبت از نوزاد بکنید اما اگر استرس زیادی دارید می‌توانید کتاب‌های کودک‌یاری کوچکی که در بازار هست را تهیه کنید و با مطالعه آن‌ها اضطراب را از خود دور کنید.

شب قبل از زایمان یک دوش آب ولرم بگیرید تا بدن‌تان سبک شود و آرامش بیشتری داشته باشید.

می‌توانید برای کاهش استرس یک ماما بگیرید. ماما فرد متخصصی است که در زمینه تولد نوزاد دانش و تخصص کافی دارد. وجود چنین فردی در کنار شما می‌تواند استرس‌های شما را کم کند و به سوالات‌تان پاسخ دهد. با همسرتان در این مورد صحبت کنید و به او اطمینان دهید که هیچکس به اندازه او برای شما آرامش و اطمینان‌خاطر به همراه نمی‌آورد اما وجود ماما نیز می‌تواند از لحاظ پزشکی دغدغه ذهنی شما را رفع کند.

اگر فرد مضطرب و نگرانی هستید از یک دوست یا یکی از اعضا خانواده که با او احساس راحتی می‌کنید درخواست کنید که تا موقع زایمان کنار شما باشد.

ذهن خود را از مسئولیت‌هایی که دارید آزاد کنید. اگر فرزندی در خانه دارید مراقبت از او را به یکی از نزدیکان محول کنید. اگر حیوان خانگی دارید از همسایه و یا یک دوست بخواهید که برای چند روز مراقبت ازحیوان خانگی شما را بر عهده بگیرد. در مورد گل و گیاهان نیز می‌توانید روی کمک دوستان خود حساب کنید و لازم است از قبل برای پذیرش مسئولیت از آن‌ها درخواست کنید و روز قبل از زایمان با یک تماس تلفنی هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

گذراندن وقت با همسرتان و داشتن یک مکالمه عاشقانه نیز می‌تواند تا حدود زیادی استرس شما را کاهش دهد و به ترشح هورمون اکسی‌توسین کمک کند. هورمون اکسی‌توسین مسئول تسکین درد در بدن است.

گوش کردن به موسیقی هم می‌تواند موجب آرامش شما شود. موسیقی مورد علاقه خود را گوش دهید و سعی کنید استراحت کنید و آرام باشید. برای سرگرم شدن و عدم تمرکز بر درد و استرس، ذهن خود را با انجام فعالیت‌های ساده منحرف کنید. یک کاغذ و قلم بردارید و لیست افرادی را که قصد دارید بعد از زایمان خبر خوش تولد نوزادتان را به آن‌ها بدهید، یادداشت کنید. به این فکر کنید که چه جمله‌ای برازنده ابراز این خبر مسرت‌بخش خواهد بود.

اگر اعتقادات مذهبی قوی دارید می‌توانید با خواندن دعا و راز و نیاز با خدا، به آرامش روح‌تان کمک کنید.  

بدن خود را برای زایمان آماده کنید

روز قبل از زایمان روز مهمی است چرا که شما فردای آن روز قرار است مهم‌ترین اتفاق زندگی‌تان را تجربه کنید پس نیاز است تا از لحاظ روحی و جسمی آمادگی لازم را داشته باشید.

چند حرکت ورزشی ساده انجام دهید اما خیلی به خودتان فشار نیاورید، ورزش‌های مربوط به لگن را انجام دهید اگر می‌توانید چند حرکت اسکات انجام دهید. سعی کنید در طول روز تحرک داشته باشید تا شب بتوانید به راحتی خواب عمیقی داشته باشید.

اگر بالش بارداری دارید بالش را در مکان مناسبی بگذارید و سعی کنید خواب کافی و باکیفیتی داشته باشید. اگر بالش بارداری ندارید با گذاشتن چند کوسن شرایط مطلوب بدنی و فیزیولوژیکی خود را خفظ کنید. خواب مناسب سبب می‌شود که شما برای زایمان انرژی و قدت بدنی کافی داشته باشید.

روز قبل از زایمان چه چیزی بخوریم؟

بهتر از روز قبل از زایمان غذای سنگین و چرب نخورید. به جای سه وعده، چند وعده غذایی داشته باشید و غذاهای سبک اما مفید و پرکالری مصرف کنید. تا می‌توانید آب بنوشید. حداقل ۱۲ ساعت قبل از زایمان چیزی نخورید. تخلیه معده و دفع مدفوع در بانوان باردار به کندی صورت می‌گیرد. پس مراقب باشید که معده خود را پر نکنید.

حتماً برای مصرف داروهای‌تان با پزشک مشورت کنید گاهی لازم است داروهای که میل می‌کنید را یک یا چند روز قبل از زایمان ترک کنید بنابراین لازم است که از قبل در این مورد با پزشک متخصص مشورت کنید.

سوالات خود را با ماما و پزشک متخصص خود در میان بگذارید و اجازه ندهید نگرانی‌ها و سوالات بدون پاسخ مانده شما، موجب وسواس فکری و اضطراب‌تان شود.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *