تغذیه کودک, راهنمای خرید برای کودک

فیدر و لیوان آموزشی چیست؟ چگونه به تغذیه کودک کمک می‌کند؟

شاید شما هم فیدر لیوان آموزشی اعم از مشبک یا سیلیکونی را دیده باشید، و فکر کرده‌اید که چه کاربردی دارد. فیدرها ابزاری عالی برای تغذیه نوزادان و کودکان نوپا هستند و به ویژه برای تسکین دندان درآوردن بسیار عالی هستند. تعداد زیادی از انواع فیدر در بازار وجود دارد، در این مقاله پینو بیبی شما را با این ابزار تغذیه کودکان آشنا می‌کند.

فیدر و لیوان آموزشی چیست؟ چگونه به تغذیه کودک کمک می‌کند؟

فیدر چیست و چه کاربردی دارد؟

فیدر یا لیوان آموزشی کودک از یک دسته با قابلیت نگه داشتن آسان و یک کیسه کوچک با تعداد زیادی سوراخ تشکیل شده است. ایده این است که سوراخ‌ها اجازه می‌دهند تا طعم و مقداری از بافت غذا بیرون بیاید و نوزاد بعد از شروع غذای جامد از آن استفاده کند، بدون نگرانی‌هایی که ممکن است با تکه‌های بزرگ‌تر غذا ایجاد شود. این بدان معنی است که والدین در مورد خطرات خفگی کمتر می‌توانند نگران باشند.

یک نکته را باید در نظر داشته باشید؛ فیدرها به نوزادان اجازه نمی‌دهند که بافت کامل غذا را تجربه کنند زیرا غذا از سوراخ‌های متعدد فیدر مانند یک غذای له و مش شده بیرون می‌آید. این بدان معناست که شما از فیدر یا لیوان آموزشی برای هر وعده غذایی (یا حتی بیشتر وعده‌های غذایی) استفاده نمی‌کنید. قرار گرفتن در معرض بسیاری از بافت‌ها به نوزادان و کودکان نوپا کمک می‌کند تا در استفاده از انواع غذاها اعتماد به نفس پیدا کنند، که می‌تواند در طولانی مدت تغذیه کودکان را بسیار آسان کند.

اما یک فیدر کودک می‌تواند یک ابزار مفید برای ترکیب انواع مواد خوراکی نیز باشد، به خصوص اگر می‌خواهید غذای جامد را برای کودک شروع کنید و قصد دارید غذای جدیدی را برای امتحان ‌کنید و این کار شما را کمی عصبی می‌کند. در ضمن به یاد داشته باشید که فیدر یک راه عالی برای تسکین دندان درآوردن سرد برای تسکین لثه کودک هستند. حداقل سن برای هر غذای جامد ۱۷ هفتگی است و هیچ کودکی نباید قبل از این سن غذای جامد بخورد.

فیدر یا لیوان آموزشی چگونه کار می‌کند؟

به جای یک سری پستانکی استاندارد، فیدر دارای یک پستانک بلندتر و باریک‌تر است که از سیلیکون بسیار نرم ساخته شده است. یک دریچه شکافی در نوک آن وجود دارد که وقتی کودک شما کوچکترین فشاری ایجاد می‌کند باز می‌شود و زمانی که مکث می‌کند بسته می‌شود، بنابراین هنگامی که کودک مکث می‌کند مواد از پستانک بیرون نمی‌ریزد و موجب خفگی و کثیف شدن لباس نوزاد نمی‌شود.

علامت خط روی سرپستانک فیدر به شما کمک می‌کند تا بهترین موقعیت را برای تغذیه کودک خود پیدا کنید. هنگامی که کودک شما پستانک را فشرده می‌کند، بسته به موقعیت پستانک، مواد خوراکی با سرعت‌های متفاوتی جریان می‌یابد. هم چنین می‌توانید به آرامی سرپستانک را فشار دهید تا به نوزادتان کمک کنید مواد خوراکی بیشتری دریافت کند. یک سوپاپ یک طرفه بین بطری فیدر و سرپستانک به شما امکان می‌دهد با خیال راحت جریان را کنترل کنید و از ورود هوا جلوگیری می‌کند.

حتی برای کوچکترین دهان‌ها، سرپستانک فیدر موجود است. بنابراین فیدر یا لیوان آموزشی در دو نسخه استاندارد و مینی ارائه می‌شود که باید طبق دستورالعمل تمیز و ضدعفونی شوند. فیدرها قابل استفاده مجدد برای دفعات متعددی هستند.

فیدر یا لیوان آموزشی چگونه کار می‌کند؟

فیدر برای دادن میوه به کودک

بسیاری از مردم دوست دارند از فیدر کودک برای ارائه میوه، چه تازه یا یخ زده استفاده کنند، زیرا این محصول راهی مطمئن برای مکیدن کودک و کشف طعم طیف گسترده‌ای از میوه‌ها است. نام دیگر این نوع فیدر، پستانک میوه‌ای کودک است.

بهترین فیدرهای غذای کودک

فیدرها انواع مختلفی دارند که شما می‌توانید برای خوراندن انواع مواد خوراکی به کودک از آن‌ها استفاده کنید. فیدرها دارای سری مشبک هستند که سوراخ‌های متعددی دارد برخی از آن‌ها سوراخ‌های بسیار ریزی دارند و برخی دیگر سوراخ‌های بزرگتری دارند تا حجم بیشتری مواد از آن عبور کند. بسته به نوع ماده غذایی که قصد دارید به کودک بدهید و هم چنین سن کودک شما باید از فیدر یا لیوان آموزشی مناسب استفاده کنید.

فیدرهای معمولاً از جنس پلاستیک و یا سیلیکون هستند و طوری طراحی شده‌اند که به راحتی بتوان داخل محفظه کوچک آن را شست و ضدعفونی کرد. سهولت استفاده، دوام و سهولت مراقبت (مانند شستشو و ضدعفونی کردن) معیارهای مختلفی برای انتخاب یک فیدر مناسب هستند.

فیدرها طراحی ساده‌ای دارند و در واقع یک کیسه توری برای غذا و دسته‌ای برای نگه داشتن کودک هستند. محفظه فیدر با مواد خوراکی پر می‌شود و تکه‌های کوچک و قابل هضم غذا وارد می‌شود، بنابراین کودک بدون خطر خفگی، تغذیه (و راحتی در صورت استفاده برای دندان درآوردن) دریافت می‌کند. برخی از فیدرها دارای دو محفظه و یا کیسه نگهدارنده مواد خوراکی هستند که کیسه سیلیکونی قابل تعویض است که در دو یا چند اندازه مختلف ارائه می‌شود، بنابراین می‌توانید با رشد کودک خود آن را تنظیم و تعویض کنید. از فیدر می‌توان به عنوان پستانک نیز استفاده کرد.

هنگام انتخاب فیدر سیلیکونی کودک مطمئن شوید که آنها بدون BPA و BPS هستند. BPA و BPS مواد شیمیایی مضری هستند که بر سلامت کودک تاثیر می‌گذارند. BPA یک ترکیب محلول است. این بدان معنی است که وقتی با مایعات تماس پیدا می‌کند یا وقتی گرم می‌شود، پیوندی که با پلاستیک ایجاد کرده است می‌تواند شکسته شود و BPA می‌تواند به محتویات غذا و یا نوشیدنی‌های ما نفوذ کند.

چه غذاهایی را می‌توان در فیدر کودک ریخت؟

استفاده از فیدر یا لیوان آموزشی کودک بسیار آسان است. به سادگی می‌توانید فیدر را با میوه، سبزیجات یا یخ تازه برش خورده پر کنید و اجازه دهید کودکتان بدون خطر خفگی در تکه‌های بزرگ غذا شروع به مزه کردن و جویدن غذاهای کامل کند. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد، اما خود را به این لیست محدود نکنید، ادامه دهید و مواد خوراکی مختلف را آزمایش کنید. در اینجا چند میوه را لیست کردیم که برای سرو در فیدر یا لیوان آموزشی کودک خوب است:

  • تمشک، تازه یا منجمد
  • توت فرنگی، تازه یا منجمد
  • توت سیاه، تازه یا منجمد
  • طالبی
  • گرمک
  • موز
  • آووکادو
  • فرنی
  • پوره سیب و گلاب
  • انبه، تازه یا منجمد
  • سیب‌زمینی شیرین تفت داده شده
  • کدو حلوایی آب پز شده
  • کلم بروکلی پخته شده
  • آناناس
  • گلابی تازه رسیده
  • خیار تازه، پوست کنده شده
  • هندوانه بدون تخم
  • گوشت قرمز پخته شده مانند استیک
  • انگورهای یخ زده

این مواد لیست شده در بالا برای کودکی در این سن به هیچ وجه بی‌خطر نیستند زیرا خطر خفگی دارند اما در داخل فیدر به خوبی سرو می‌شوند.

می‌توانید از میوه‌های یخ‌زده یا میوه‌های تازه رسیده استفاده کنید که نرم هستند و به راحتی هضم می‌شوند. از هر گونه میوه یا سبزیجاتی که بسیار سفت هستند اجتناب کنید زیرا ممکن است کودک از خوردن این نوع بافت ناامید شود و علاقه خود را به مکیدن فیدر از دست بدهد.

چه غذاهایی را می‌توان در فیدر کودک ریخت؟

آیا فیدر کودک برای نوزادان خوب است؟

یک نقطه ضعف فیدر می‌تواند این باشد که اگر بیش از حد به آنها تکیه کنید، کودک به جای غذا، به مکیدن فیدر عادت می‌کند. این امر می‌تواند یادگیری حرکت دادن غذای واقعی در دهان را برای کودک سخت‌تر کند و در آینده زمانی که نمی‌خواهید از فیدر توری استفاده کنید، پذیرش طیفی از بافت‌ها را برای کودک سخت‌تر کند.

به همین دلیل، توصیه می‌کنیم از این محصول در زمان‌های محدودی مانند زمانی که در رستوران هستید یا برای کمک به تسکین دندان درآوردن نوزاد، شیرخوار یا کودک نوپا استفاده کنید. بنابراین فیدر به عنوان راهی برای تغذیه کودک در هر وعده غذایی توصیه نمی‌شود.

اگر نگران خفگی کودک هستید، غذاهایی را سرو کنید که به راحتی بین انگشتان خود بکوبید و له کنید، به کودک در حالت نشسته غذا بدهید، هنگام غذا خوردن همواره کنار کودک خود باشید تا کم کم آن‌ها خوردن غذا را بیاموزند.

چه زمانی برای شروع استفاده از فیدر مناسب است؟

فیدرهای کودک می‌تواند به عنوان یک ابزار مفید در زمانی که کودک شما غذاهای جامد را شروع می‌کند استفاده شود. بیشتر نوزادان پس از ۴ تا ۶ ماهگی علائم آمادگی برای شروع غذاهای جامد را نشان می‌دهند. این علائم عبارت هستند از:

  • کودک شما می‌تواند با تکیه گاه عمودی بنشیند (مثلاً روی صندلی غذا)،
  • کنترل خوبی بر سر و گردن خود دارد؛
  • به غذا علاقه نشان می‌دهد، مانند تماشای غذا خوردن شما و تلاش برای رسیدن به غذای شما؛
  • کودک شما وقتی قاشق را به طرف دهانش می‌برید، دهان خود را باز می‌کند.

فیدرهای کودک نیز راهی عالی برای مشغول نگه داشتن کودک شما هستند. زمانی که به چند لحظه برای خودتان نیاز دارید یا فقط برای داشتن کمی آرامش و سکوت به ابزاری تبدیل می‌شود.

چگونه فیدر یا لیوان آموزشی کودک را تمیز کنم؟

به سادگی توری فیدر غذای تازه خود را قبل از استفاده و بعد از هر بار استفاده با آب گرم مایع ظرفشویی بشویید. برای قطعات سرسخت‌تر، سعی کنید از یک برس بطری یا فقط آب جاری برای تمیز کردن فیدر استفاده کنید. اگر از گذاشتن طولانی مدت آن با مواد غذایی اجتناب کنید و اجازه ندهید مواد غذایی روی فیدر خشک شوند و به آن بچسبند، تمیز کردن فیدر باید نسبتاً آسان باشد.

فیدر برای چه نوزدانی کاربردی‌تر است؟

فیدر راهی برای تغذیه نوزاد با شیر مادر را نیز ارائه می‌دهد، اگر کودک از نظر جسمی قادر به نوشیدن آن از سینه یا شیشه شیر نیست، می‌توانید برای تغذیه کودک از فیدر با سوراخ‌های ریز استفاده کنید.

اگر کودک شما شرایطی دارد که شیردهی را دشوار می‌کند، مانند شکاف لب و کام یا ناتوانی یا بیماری عصبی، فیدر ممکن است راه حل مناسبی باشد. چنین شرایطی ممکن است به این معنی باشد که کودک شما قادر به ایجاد خلاء برای نوشیدن شیر شما از پستان نیست، بنابراین فیدر به او اجازه می‌دهد تا به جای آن از فشرده سازی ملایم استفاده کند.

چه زمانی باید از فیدر مخصوص استفاده کرد؟

برخی فیدرها کاربردهای خاصی دارند مثلاً برخی از آن‌ها برای تغذیه نوزادانی که فک ضعیفی دارند استفاده می‍‌شوند و همان طور که گفته شد برخی دیگر برای کودکانی که ناهنجاری‌های مادرزادی فک و دهان دارند نیز کاربرد دارد. برای برخی از نوزادان، استفاده از فیدر مخصوص به این معنی است که دیگر نیازی به تغذیه لوله‌ای ندارند. همان طور که می‌دانید برخ یا نوزادان نارس بعد از تولد از طریق یک لوله مخصوص تغذیه می‌شوند. اگر کودک شما می‌تواند دهان خود را روی پستان مادر قفل کند اما قدرت یا انرژی لازم برای گرفتن تمام شیر مورد نیاز خود را از سینه شما ندارد، استفاده از فیدر می‌تواند راهی موثر برای تامین نیازهای تغذیه‌ای او باشد.

این مسئله بسیار مهمی است، زیرا بسیاری از نوزادان با نیازهای ویژه اگر بتوانند شیر مورد نیاز خود را برای رشد مناسب دریافت کنند، می‌توانند از بیمارستان مرخص شوند. بنابراین یک فیدر مناسب می‌تواند تفاوت بین ماندن کودک شما در بیمارستان و رفتن به خانه را ایجاد کند. اگر کودک شما نیاز به جراحی دارد و او پس از عمل خیلی درد یا ضعیف است و نمی‌تواند به او شیر بدهد فیدر نیز می‌تواند در کوتاه‌مدت روشی موثر برای تغذیه او باشد.

اگر فکر می کنید ممکن است شما یا کودکتان در هنگام تغذیه به حمایت نیاز داشته باشید، از یک مشاور شیردهی یا متخصص شیردهی مشاوره بگیرید. آنها ممکن است به شما توصیه کنند که از فیدر مخصوص استفاده کنید. اگر این کار را توصیه کردند، از آنها بخواهید که بر استفاده از اولین فیدر شما با استفاده از دستگاه نظارت کنند. آنها هم چنین می‌توانند در مورد مقدار شیر دوشیده شده به شما توصیه کنند.

ممکن است کودک شما فقط برای مدتی به تغذیه با فیدر نیاز داشته باشد. همان طور که کودک رشد می‌کند و قوی‌تر می‌شود، ممکن است یاد بگیرد که شیر شما را مستقیماً از سینه شما بخورد. حتی اگر فیدر برای نوزاد شما خوب عمل کند، همیشه ارزش آن را دارد که در هر شیردهی به سینه خود ادامه دهید.

چه زمانی باید از فیدر مخصوص استفاده کرد؟

فیدر یا لیوان آموزشی چگونه به توسعه مهارت‌های غذا خوردن کودک کمک می‌کند؟

فیدر کودک از شروع تغذیه مستقل پشتیبانی می‌کند. فیدرها دسته‌ای برای گرفتن دارند که استفاده از آن آسان برای کودک آسان می‌کند و به هماهنگی کمتری نسبت به تلاش کودک شما برای مدیریت قاشق نیاز دارند. از آن جایی که غذا در داخل فیدر قرار دارد، آشفتگی و کثیف کاری کمتری نیز وجود دارد. کودک شما می‌تواند آرام و با خوشحالی بمکد و بجود در حالی که مهارت‌های لازم برای خود تغذیه را در خود پرورش می‌دهد.

فیدر چگونه به دندان درآوردن کودک کمک می‌کند؟

فیدرهای کودک ابزار مناسبی برای تسکین درد لثه ناشی از دندان درآوردن است. برای نوزادانی که مواد جامد را شروع نکرده‌اند، می‌توانید آن را با یخ، شیر مادر منجمد یا شیر خشک پر کنید. برای یک نوزاد بزرگ‌تر یا کودک نوپایی که شروع به خوردن غذاهای جامد کرده است، میوه‌های یخ‌زده یک پرکننده کامل فیدر توری کودک است. سرما لثه‌های کودک شما را تسکین می‌دهد بدون این که مجبور باشد کار زیادی انجام دهد.

آیا می‌توان از فیدر یا لیوان آموزشی برای از شیر گرفتن نوزاد استفاده کرد؟

فیدر شبیه یک پستانک نرم است که مشبک و توری مانند است. شما می‌توانید به راحتی به فیدر کیسه نرم غذا اضافه ‌کنید و کودکتان می‌تواند غذا را از میان شکاف‌ها بیرون بکشد. بنابراین هنگامی که قصد دارید کودک را از شیر بگیرید فیدرها می‌توانند با ارائه طعم‌های جدید و ساختاری شبیه پستان مادر، کودک را به خوردن و امتحان کردن طعم‌های جدید تشویق کند.

معایب استفاده از فیدر چیست؟

در حالی که نمی‌گوییم نباید از آنها استفاده کنید، به نظر می‌رسد آموزش غذا خوردن از طریق تور به کودکان غیرمعمول است. معایب احتمالی استفاده از فیدر عبارت هستند از:

بافت – نوزادان ممکن است از طریق توری به بافت نرم غذا عادت کنند و خود به خود غذا نخورند. اگر از فیدر مش استفاده می‌کنید، زیاد به آن تکیه نکنید. استفاده بیش از حد از فیدر باعث می‌شود نوزادان یاد نگیرند که غذا را با دست‌های خود بردارند، فرصتی را برای رشد مهارت گرفتن قاشق از دست می‌دهند.

معرفی لیوان آموزشی پینو بیبی

کودکان دوست دارند به صورت مستقل فعالیت کنند و این امر باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان می‌شود. پینو بیبی با استفاده از مواد بهداشتی باکیفیت و استانداردهای روز دنیا لیوان آموزشی مناسب کودکان ۶ ماه به بالا را طراحی و ارائه کرده است. کودکان از این که بتوانند به تنهایی چیزی بخورند و بنوشند لذت می‌برند. استفاده از لیوان آموزشی پینو بیبی یکی از ابزارهایی است که به این حس استقلال و کنجکاوی کودک به خوبی پاسخ می‌دهد.

لیوان آموزشی پینو بیبی مناسب برای کودکان شش ماه به بالا در حجم ۱۵۰ میلی لیتری است که به دلیل اندازه متناسبش جهت حمل و نقل آسان بیرون از خانه مناسب می‌باشد. بدنه لیوان آموزشی پینو بیبی از پلی‌پروپیلن درجه یک (PP total) ساخته شده است که فاقد هرگونه مواد مضر و BPA می‌باشد و سرشیشه آن از جنس سیلیکون بسیار نرم با دهانه عریض (۲۰% پهن‌تر از دهانه‌های معمولی) است که قسمت لب پهن و انعطاف‌پذیر آن حس راحتی و پذیرش آسان برای کودکان را فراهم می‌کند.

سری پستانک مانند بطری به گونه‌ای طراحی شده که ضد چکه است و مانع خروج مایع درون بطری به خارج آن می‌شود؛ همچنین برای جلوگیری از آلود شدن سرشیشه درپوش شفاف بر روی محصول تعبیه شده است.

دسته‌های ارگونومیک لیوان آموزشی پینو بیبی دارای سطح داخلی بسیار نرم بوده که کاملاً مناسب دست‌های کوچک کودکان می‌باشد و برای ثابت ماندن آن روی سطوح مختلف، پوششی برجسته و نرم در سطح زیرین محصول قرار داده شده است. لیوان آموزشی پینو بیبی دارای سیستم آنتی کولیک (ضد نفخ) است و امکان نوشیدن بدون وقفه فراهم و از دل درد و نفخ ناشی از آن جلوگیری می‌کند.

معرفی لیوان آموزشی پینو بیبی

سخن آخر

یک فیدر اساساً یک کیسه کوچک ساخته شده از توری یا سیلیکون است که به کودک شما اجازه می‌دهد غذاهای جامد را بدون خطر خفگی بخورد. فیدر ابزار جدیدی نیست قبل از این که یک ابزار واقعی داشته باشیم، مادران از پارچه تنظیف برای درست کردن کیسه‌های کوچک استفاده می‌کردند تا کودک بتواند غذاهای جامد را بخورد. شاید جویدن برای ما امر بدیهی باشد، اما در واقع به هماهنگی، قدرت و استقامت زیادی در عضلات فک، گونه‌ها و زبان نیاز دارد. اینها مهارت‌ها و نقاط قوتی نیستند که کودک شما با آنها متولد شده است، بلکه باید از طریق تمرین رشد کنند. یک فیدر (تغذیه کننده کودک)، شما را قادر می‌سازد تا بافت‌ها، اندازه‌ها و شکل‌های مختلف غذاهایی را ارائه دهید که در غیر این صورت ممکن است برای خوردن ایمن آماده نباشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *