پس از زایمان, تغییرات زنان, مراقبت‌های بعد از زایمان

ترشحات خونی بعد از زایمان

خونریزی بعد از زایمان چه تفاوتی با خون پریود دارد؟

ترشحات خونی بعد از زایمان، از خون، مخاط، بافت رحم و سایر مواد از رحم شما تشکیل شده است. ممکن است این ترشحات خونی در چند روز اول بعد از زایمان خونریزی شدید باشد اما در طی چند هفته بعد کمتر شود.

خونریزی پس از زایمان شبیه خونریزی قاعدگی است، اگرچه مدت این خونریزی بسیار طولانی‌تر و عموماً شدیدتر از قاعدگی است.

ویژگی‌های خونریزی بعد از زایمان می‌تواند متفاوت باشد و ممکن است شامل عبور بافت‌هایی باشد که در خون قاعدگی وجود ندارد. در ادامه مطلب با ترشحات خونی بعد از زایمان بهتر آشنا خواهید شد.

هنگامی که نوزاد خود را به خانه می‌آورید ممکن است کمی بیشتر خونریزی کنید. کمی استراحت کنید.

همچنین طبیعی است که گاهی‌اوقات هنگام ایستادن احساس فوران خون کنید. این به دلیل شکل واژن شما است. هنگامی که نشسته یا دراز کشیده‌اید، خون در ناحیه ای فنجان مانند جمع می شود. وقتی می ایستید بیرون می آید.

بعد از حدود ۱۰ روز باید خون کمتری ببینید. ممکن است تا ۶ هفته پس از زایمان خونریزی خفیف یا لکه بینی داشته باشید. در این مدت فقط می توانید از نوار بهداشتی استفاده کنید.

ترشحات خونی بعد از زایمان

ترشحات خونی بعد از زایمان چیست؟

این خونریزی همان ترشحات واژن است که بعد از زایمان دارید و حاوی ترکیبی از خون، مخاط و بافت رحم است. این خونریزی بوی کهنه و کپک‌زدگی مانند ترشحات دوره قاعدگی دارد و می‌تواند چندین هفته طول بکشد.

خونریزی پس از زایمان در ابتدا سنگین است، اما به‌تدریج تا زمانی که از بین می‌رود، حجم آن کاهش می‌یابد، همان‌طور که اشاره شد این خونریزی می‌تواند برای چند‌هفته ادامه یابد. خونریزی بعد زایمان، بخشی طبیعی از روند بهبودی پس از زایمان است و معمولاً عوارضی ایجاد نمی‌کند.

آیا خونریزی بعد از زایمان طبیعی است؟

پس از زایمان، خونریزی واژینال شایع است. این خونریزی موقتی است و نام پزشکی آن لوچیا است‌. لوچیا حاوی مخاط، بافت و خون است که توسط رحم به منظور جایگزینی پوشش داخلی آن پس از زایمان ریخته می‌شود.

چه چیزی باعث خونریزی پس از زایمان می‌شود؟

همان‌طور که اشاره شد خونریزی پس از زایمان یا لوچیا، نتیجه جایگزینی رحم پس از زایمان است. رحم خون و بافت‌های اضافی را که برای حفظ سلامت جنین در دوران بارداری نیاز داشت آزاد می‌کند.

در دوران بارداری، تغییرات هورمونی باعث ضخیم شدن پوشش داخلی رحم برای حمایت از جفت می‌شود. پس از زایمان، رحم به اندازه منظم خود کوچک می‌شود و بافت اضافی که دیگر به آن نیاز ندارد را می‌ریزد.

در حین زایمان نیز می‌توان انتظار خونریزی داشت. در طول زایمان طبیعی، یک زن به‌طور معمول تقریباً ۵۰۰ میلی‌لیتر خون و دو برابر در طول زایمان سزارین از دست می‌دهد. صرف‌نظر از نوع زایمان، هر زن ممکن است خونریزی پس از زایمان را نیز تجربه کند.

خونریزی پس از زایمان چقدر طول می‌کشد؟

بهتر است بدانید که خونریزی بعد از زایمان معمولاً ۲۴ تا ۳۶ روز طول می‌کشد، اگرچه این خونریزی می‌تواند بیش از ۶ هفته طول بکشد. میزان و نوع خونریزی در هر فردی با فرد  دیگر متفاوت است، اما باید در طول زمان تغییر کند. در ۶ هفته اول پس از زایمان، خونریزی پس از زایمان ممکن است به روش‌های زیر تغییر کند :

  • روز ۱: خونریزی ممکن است قرمز یا قهوه‌ای باشد، همچنین ممکن است مقداری لخته وجود داشته باشد و پد زایمان ممکن است نیاز به تعویض منظم داشته باشد.
  • روزهای ۲-۶: در طول این مدت، لخته‌ها ممکن است کوچکتر باشند و جریان خون ممکن است روشن‌تر باشد و خون به رنگ قهوه‌ای تیره یا صورتی مایل به قرمز باشد.
  • روزهای ۷ تا ۱۰: در هفته اول بعد از زایمان جریان و رنگ خون ممکن است روشن‌تر شود.
  • روزهای ۱۱ تا ۱۴: ممکن است فقط خونریزی خفیف وجود داشته باشد و خون همچنان قهوه‌ای تیره یا صورتی مایل به قرمز باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در حالی که خونریزی پس از زایمان طبیعی است، خونریزی بسیار شدید یا دردناک می‌تواند نشان‌دهنده مشکلی باشد که نیاز به مراقبت پزشکی بیشتر دارد.

راه‌های کنترل ترشحات خونی بعد از زایمان

یک زن اغلب می‌تواند خونریزی منظم پس از زایمان را طوری مدیریت کند که گویی یک دوره پریود است. استراحت، رعایت بهداشت خوب و پرداختن به هر یک از علائم به صورت جداگانه می‌تواند کمک‌کننده باشد. درمان‌های مختلفی برای خونریزی پس از زایمان وجود دارد. علت خونریزی شما به پزشک کمک می‌کند تا تصمیم بگیرد چه چیزی برای شما بهترین درمان است. اگر پزشک معتقد باشد که خونریزی ممکن است نشان‌دهنده مشکل باشد، ممکن است :

  • برای کمک به انقباض رحم، ماساژ دادن را توصیه کند.
  • به شما خون بدهند. خون از طریق لوله‌ای که در رگ می‌رود به شما داده می‌شود تا به جایگزینی خون از دست‌رفته شما کمک کند‌.
  •  تجویز داروهایی که جریان خون را از عروقی که رحم را تامین می‌کنند محدود کند.
  • بررسی کند که جفت در طول زایمان به‌طور کامل از بین رفته باشد.

در عوض، پزشک ممکن است یک گزینه جراحی را توصیه کند، مانند:

  • بالون باکری، وسیله ای که برای کنترل و کاهش خونریزی داخل رحم قرار می‌گیرد.
  • آمبولیزاسیون شریان رحمی که باعث ایجاد انسداد موقت در رگ‌های خونی تامین‌کننده رحم می‌شود. از یک رادیولوژیست بخواهید که آمبولیزاسیون شریان رحمی را انجام دهد که جریان خون را به رحم شما محدود کند.
  • روشی برای برداشتن جفت باقی‌مانده در رحم پس از زایمان ارائه دهد.
  • لاپاراتومی برای بررسی رحم
  • هیسترکتومی

علت خونریزی بعد از زایمان

برخی موارد می‌توانند احتمال خونریزی پس از زایمان را افزایش دهند. اگر قبلا این تجربه را داشته اید در معرض خطر بیشتری هستید. به دلایل ناشناخته، زنان آسیایی و اسپانیایی بیشتر احتمال دارد به آن مبتلا شوند.

مهمع علت خونریزی پس از زایمان مشکلی به‌نام آتونی رحم است. به‌طور معمول، رحم پس از زایمان فشرده می‌شود تا خونریزی در جایی که جفت قرار داشت متوقف شود. جفت عضوی است که در دوران بارداری در رحم شما رشد می‌کند و کودک شما را تغذیه می‌کند. با آتونی رحم، رحم آنطور که باید منقبض نمی‌شود، در نتیجه این مشکل می‌تواند باعث خونریزی شدید بعد از زایمان شود.

  • در یک زمان بیش از یک فرزند به دنیا بیاورید (مثلاً دوقلوها)
  • بچه‌‌ایبا وزن بالا به دنیا بیاورید.
  • برای مدت طولانی در حال زایمان هستند.
  • قبلا چندین بار زایمان کرده‌اند

سایر شرایط می‌توانند خطر خونریزی پس از زایمان را افزایش دهند. این شامل:

  • پارگی رحم: زمانی که رحم در حین زایمان پاره می‌شود.
  • سزارین: خطر خونریزی پس از زایمان در مقایسه با زایمان طبیعی بیشتر است.
  • پارگی واژن یا دهانه رحم در هنگام زایمان
  • بیهوشی عمومی: در صورت انجام سزارین می‌توان از این بیهوشی استفاده کرد
  • اکسی توسین (Pitocin): دارویی که شما را وادار به زایمان می‌کند.
  • پره اکلامپسی: فشار خون بالا و پروتئین در ادرار شما که در دوران بارداری ایجاد می‌شود.
  • چاقی
  • مسائلی که جفت را تحت‌تاثیر قرار می‌‌دهد.

خونریزی بعد از زایمان چه شکلی است؟

این نوع خونریزی درهر فردی متفاوت است، اما به‌طور کلی، قبل از اینکه مخاطی سفید رنگ شود، به صورت خون شروع می‌شود.

این خونریزی حداقل برای سه یا چهار روز قرمز‌تیره یا روشن است. جریان این خونریزی سنگین است و ممکن است لخته‌های کوچکی را دفع کنید. می‌توانید انتظار داشته باشید که هر دو تا سه ساعت پد خود را تعویض کنید.

پس از حدود یک هفته، خونریزی آبکی‌تر می‌شود و به رنگ قهوه‌ای مایل به صورتی تغییر می‌کند.

سرانجام پس از حدود ۱۰ تا ۱۴ روز، خونریزی به رنگ کرمی و سفید متمایل به زرد تغییر می‌کند. در این مرحله، برخی از افراد می‌توانند شورت نازک را در لباس زیر خود بپوشند.

خونریزی بعد از زایمان چه تفاوتی با خون پریود دارد؟

شباهت‌هایی بین خون دوره قاعدگی و لوچیا وجود دارد. هر دوی آنها بوی مشخصی دارند و به صورت ترشحات قرمز تیره و سنگین شروع می‌شوند. خونریزی بعد از زایمان و خون قاعدگی از این نظر مشابه هستند که خونریزی قبل از از بین رفتن کاهش می‌یابد.

بزرگترین تفاوت بین این دو، نوع ترشح این است که خونریزی بعد از زایمان که  بسیار طولانی‌تر است. یک دوره معمولی حدود یک هفته طول می‌کشد. خونریزی در اکثر افراد حدود شش هفته طول می‌کشد.

خونریزی بعد از زایمان چه تفاوتی با خون پریود دارد؟

برای درمان خونریزی در خانه چه کنم؟

بهبودی بعد از زایمان چند هفته طول می‌کشد. راحت باشید و در این مدت تا حدامکان استراحت کنید. در اینجا چند نکته در مورد نحوه درمان خونریزی پس از زایمان آورده شده است:

  • در شش هفته اول پس از زایمان فقط از نوارهای بهداشتی استفاده کنید. برنامه‌ریزی کنید که‌ حداقل به مدت یک هفته از چندین پد بزرگ و ضخیم عبور کنید.
  • تا زمانی که به پزشک خود مراجعه نکرده‌اید از تامپون استفاده نکنید و چیزی را وارد واژن خود نکنید. این‌کار شما می‌تواند انواع باکتری را به رحم شما وارد کند و باعث عفونت شود.
  • لباس زیر و شلواری بپوشید که دوست ندارید، چون خونریزی ممکن است لباس شما را لکه‌دار کند.
  • به بدن خود زمان دهید تا بهتر شود.
  • برای جلوگیری از عفونت، پد خود را هر چند ساعت یکبار عوض کنید و حداقل به مدت شش هفته چیزی را وارد واژن نکنید.

آیا زایمان از طریق سزارین نیز خونریزی دارد؟

اگر زایمان سزارین داشته باشید، همچنان برای چندین هفته خونریزی خواهید داشت، اما ممکن است کمتر از زایمان طبیعی باشد. همچنان باید منتظر خون قرمز تیره باشید که به تدریج در طی چند هفته از رنگ قهوه‌ای به زرد و به سفید تغییر می‌یابد.

سخن پایانی

ترشحات خونی بعد از زایمان و رنگ خون از زنی به زن دیگر و از بارداری به بارداری دیگر متفاوت است. با این‌حال، اگر جریان بسیار شدید باشد، یا اگر همراه با درد یا علائم دیگر باشد، یک زن باید فورا تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *