سلامت کودک

اختلال یادگیری اجتماعی یا اختلال یادگیری غیرکلامی چیست؟

اختلال یادگیری غیرکلامی ‌(Nonverbal learning disabilities: NVLD) یک ناتوانی یادگیری است که باعث ایجاد مشکل در مهارت‌های حرکتی، دیداری – فضایی و اجتماعی می‌شود. کودکان مبتلا به NVLD اغلب خوب صحبت می‌کنند و می‌توانند خوب بنویسند، اما با نشانه‌های اجتماعی ظریف و درک مفاهیم انتزاعی مواجه می‌شوند. دشواری درک مفاهیم و الگوها بر کودکان از نظر بصری، اجتماعی و تحصیلی تأثیر می‌گذارد. هنگامی ‌که ما به اختلالات یادگیری فکر می‌کنیم، تمایل داریم به نارساخوانی و سایر اختلالات مربوط به زبان فکر کنیم – یعنی کودکانی که در رمزگشایی زبان و یادگیری خواندن مشکل دارند. اما نوع دیگری از اختلال یادگیری کمتر شناخته شده وجود دارد که مربوط به ارتباط کلامی‌ نیست – از این رو به آن اختلال یادگیری غیرکلامی‌ یا NVLD یا NLD گفته می‌شود. اختلال یادگیری غیرکلامی یک تشخیص رسمی ‌مانند ADHD و اوتیسم نیست – در واقع بسیاری از کودکانی که چالش‌های یادگیری غیرکلامی‌ دارند این اختلالات را نیز دارند. اما کارشناسان می‌گویند تمرکز بر NLD بهتر از آن تشخیص‌ها توضیح می‌دهد که برای این کودکان چه اتفاقی می‌افتد – و چگونه به آنها کمک کنیم تا روند یادگیری مطلوبی داشته باشند. با پینو بیبی همراه باشید در خصوص اختلال یادگیری اجتماعی یا اختلال یادگیری غیرکلامی بیشتر بدانید.

اختلال یادگیری اجتماعی یا اختلال یادگیری غیرکلامی‌چیست؟

NLD و شناخت الگوها

کودکانی که NLD دارند در رمزگشایی زبان، خواندن یا یادگیری اطلاعات به روشی عادی مشکلی ندارند. مشکلات این بچه‌ها شامل همه انواع دیگر یادگیری است. همه چیزهایی که شامل درک اطلاعات است مانند درک روابط، مفاهیم، ایده‌ها، الگوها.

این کمبودها – همه چیزهایی که مربوط به نیمکره راست مغز است – می‌توانند بر توانایی کودک در انجام کارهای مختلف تأثیر بگذارند. هماهنگی فیزیکی، تعامل اجتماعی، حل مسئله، سازماندهی افکار، برنامه ریزی – همه این چیزها می‌توانند برای کودکان مبتلا به اختلال یادگیری غیرکلامی ‌(NVLD) چالش برانگیز باشند. آنها بسیار متفاوت به نظر می‌رسند، اما موضوع وحدت بخش این است که هر یک از این کودکان به توانایی تشخیص الگوها یا مفاهیم و سپس اعمال آنها در موقعیت‌های جدید نیاز دارد.

پنج حوزه اختلال یادگیری غیرکلامی یا NLD

پنج حوزه وجود دارد که کودکان مبتلا به NLD در آنها ضعف نشان می‌دهند. همه بچه‌های NVLD در همه زمینه‌ها ضعف ندارند.

۱. آگاهی بصری و فضایی

بسیاری از کودکان مبتلا به NLD در درک تصاویر بصری مشکل دارند. برای مثال، وقتی از آنها خواسته می‌شود شکلی مانند مکعب را ترسیم کنند، خطوط عمیق ایجاد می‌کنند. این بچه‌ها نمی‌توانند مکعب، اشکالی که مکعب را می‌سازند و روابط بین آن‌ها را دقیقاً درک کنند. از این رو نمی‌توانند آن را کپی کنند. آنها هم چنین در ارزیابی اطلاعات بصری – مکانی مشکل دارند. این بدان معنی است که آنها در درک روابط بین چیزهایی که می‌بینند و درک روشنی از جایی که هستند مشکل دارند. این می‌تواند از نظر فیزیکی برای آنها ناخوشایند باشد.

۲. درک بالاتر

درک درجه بالاتر، توانایی شناسایی ایده اصلی در چیزی، جزئیاتی که ایده اصلی را پشتیبانی می‌کند و روابط بین آنها است. این بر توانایی کودکان در درک مطلب و نوشتن یا گفتن یک داستان به طور مؤثر تأثیر می‌گذارد. هم چنین بر یادداشت برداری تأثیر می‌گذارد. برخی از بچه‌های مبتلا به اختلال یادگیری غیرکلامی اساساً هر چیزی را که معلم می‌گوید حذف می‌کنند زیرا آنها نمی‌دانند چه چیزی مهم است و چه چیزی را نباید حذف کنند. بچه‌های دیگر نمی‌دانند چه چیزی مهم است، بنابراین هیچ چیز را حذف نمی‌کنند، و افراد فکر می‌کنند که به آن توجه نمی‌کنند. یا همه چیزهای اشتباه را از بین می‌برند.

۳. ارتباطات اجتماعی

اکثر کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری غیرکلامی ‌در خواندن احساسات در نشانه‌های صورت و زبان بدن مشکل دارند، بنابراین اغلب نمی‌دانند در تعاملات اجتماعی چه می‌گذرد. آنها الگوهای اجتماعی را که بچه‌های دیگر به طور خودکار انتخاب می‌کنند از دست می‌دهند، بنابراین نمی‌دانند در یک موقعیت خاص چه رفتاری مناسب است. مشکلات ارتباط اجتماعی یکی از دلایلی است که کودکان مبتلا به NLD اغلب – گاهی اوقات با وسواس – روی فناوری تمرکز می‌کنند چرا که در اتاق‌های گفتگو یا در یک بازی ویدیویی، آنها مجبور نیستند با همه چیزهای غیرکلامی‌ سر و کار داشته باشند.

۴. مفاهیم ریاضی

بسیاری از بچه‌های مبتلا به NLD در یادگیری بخشی از یک فرایند ریاضی و محاسباتی بسیار خوب هستند و فقط با به خاطر سپردن داده‌ها می‌توانند در ریاضیات خوب عمل کنند. اما با بزرگتر شدن آنها برای حل مسائل ریاضی پیشرفته‌تری که بر اساس شناخت مفاهیم و الگوها است، با چالش مواجه می‌شوند. حتی با وجود مشکلی که قبلاً دیده‌اند، اگر همان مسئله رویکرد متفاوتی داشته باشد یا کمی ‌اصلاح شود، در تشخیص آن مشکل دارند.

۵. وظایف اجرایی

کارکردهای اجرایی مجموعه‌ای از مهارت‌ها هستند که برای سازماندهی تفکر، برنامه‌ریزی و انجام اقدامات و کشف چگونگی حل مشکلات از آن‌ها استفاده می‌کنیم. اکثر کودکان مبتلا به NLD در این کارکردهای سازماندهی و برنامه ریزی ضعف دارند. به عنوان مثال، آنها با تجزیه یک پروژه به قطعات کوچکتر، یا تصور مراحلی که برای انجام کاری باید برداشته شوند، مشکل دارند. این بچه‌ها در فهمیدن چیزها مشکل دارند – در واقع آنها واقعاً نمی‌دانند فهمیدن چیزی به چه معناست. والدین و مربیان باید به آنها کمک کنند تا این کار را بیاموزند.

چگونه این کمبودها در کودکان مبتلا به NLD ظاهر می‌شود؟

علاوه بر ترکیبات مختلف علائم، کودکان مبتلا به NLD نیز در طیفی از شدت متفاوت هستند.

از یک طرف بچه‌هایی هستند که عملکرد بسیار بالایی دارند، اما از نظر اجتماعی بی‌دست و پا، کمی ‌دست و پا چلفتی، بی‌نظم هستند. از طرفی سایر بچه‌ها بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند و در بسیاری از زمینه‌ها با مشکل بیشتری سر و کله می‌زنند. این بچه‌ها اغلب برای یادگیری هر چیزی که به زبان ساده یا واقعی نیست، تلاش می‌کنند. در Winston Prep، مطالعه ای روی بیش از ۱۰۰ دانش آموز مبتلا به NLD نشان داد که ۶ ترکیب از ۵ نقص وجود دارد. بزرگترین گروه هر پنج حوزه اختلال را داشتند، اما دومین گروه بزرگ فقط دو مورد داشت: ارتباطات اجتماعی و کارکردهای اجرایی.

چه زمانی این کسری‌ها و کمبودهای کودکان NLD محسوس می‌شوند؟

بسیاری از کودکان مبتلا به علائم NLD می‌توانند در مدرسه ابتدایی به اندازه کافی خوب عمل کنند، زیرا آنها در حفظ کردن و یادگیری غیرمستقیم بسیار خوب هستند. برای آنها معمول است که در حوالی دوران راهنمایی دچار مشکل می‌شوند، زمانی که مشکل آنها در استدلال مرتبه بالاتر – کشف ایده اصلی، جزئیات و روابط – باعث عقب افتادن آنها می‌شود. اصولاً کودکان در حدود کلاس پنجم ابتدایی، خواندن را متوقف می‌کنند و اکنون می‌خوانند تا یاد بگیرند، و این زمانی است که این بچه‌ها از هم می‌پاشند و مشکلات‌شان عیان می‌شود. تقریباً همه این بچه‌ها بی‌توجه و بی‌نظم به نظر می‌رسند، به خصوص وقتی بزرگتر می‌شوند. هر چه تکالیف مدرسه، مفاهیم ریاضی و اجتماعی شدن بیشتر پیچیده شوند، این مشکلات بیشتر ظاهر می‌شوند.

چه زمانی این کسری‌ها و کمبودهای کودکان NLD محسوس می‌شوند؟

روش‌های تشخیص اختلال یادگیری غیرکلامی یا NLD

NLD یکی از تشخیص‌های رسمی‌ نیست که متخصصان بهداشت روان و مدارس از آن برای دسته‌بندی کودکان مبتلا به مشکلات روانپزشکی یا یادگیری استفاده می‌کنند. کودکانی که این اختلال را دارند معمولاً تشخیص‌های دیگری نیز دارند – اغلب اوتیسم یا ADHD. اگر چه این تشخیص‌ها علائم یا رفتارهای آنها را فهرست می‌کنند، اما به طور کامل آنها را توضیح نمی‌دهند. به عنوان مثال، اگر کودکی بی‌نظم و بی‌توجه باشد، احتمالاً مبتلا به ADHD تشخیص داده می‌شود. اما ممکن است بی‌نظم و بی‌توجه باشد، زیرا نمی‌داند چه چیزی در حال بحث است، چه می‌خواند، یا مشکلی را که از او خواسته شده است حل کند. اینجاست که NLD وارد می‌شود. روانشناسان معتقدند: «اگر نتوانید موضوعی را درک کنید، نمی‌توانید به آن توجه کنید».

به طور مشابه، کودکی که مبتلا به اختلال طیف اوتیسم تشخیص داده می‌شود، دارای نقص‌های اجتماعی و ارتباطی است. این رفتارها نیز می‌تواند منعکس‌کننده NLD باشد – ناتوانی در تشخیص الگوهای حالت چهره، زبان بدن و سایر اشکال ارتباط غیرکلامی ‌می‌تواند کودکان را از نظر اجتماعی بی‌تفاوت کند.

اما این تشخیص‌ها سه حوزه مهم را که در آن با مشکل مواجه هستند شناسایی نمی‌کنند: «درک بالاتر، مفاهیم ریاضی، و روابط بصری و فضایی». تا زمانی که NLD کودکان به رسمیت شناخته نشود، به احتمال زیاد کمکی دریافت نخواهند کرد که ضعف‌ها را در آن حوزه‌های اصلی تقویت یا جبران کند.

نمونه‌ای از NVLD چیست؟

به طور کلی، NVLD شامل مشکلاتی در مدیریت اطلاعات بصری – فضایی، مانند دشواری ترسیم، نوشتن، یا گفتن زمان با استفاده از ساعت‌های آنالوگ است. کارهایی که نیاز به هماهنگی حرکتی دارند، مانند بستن بند کفش نیز ممکن است مختل شوند.

امکانات کلاس درس برای ناتوانی‌های یادگیری غیرکلامی

دانش آموزانی که ناتوانی‌های یادگیری غیرکلامی ‌(NVLD) دارند در مهارت‌های اجتماعی و تفکر انتزاعی مشکل دارند. آن‌ها اغلب به دستورالعمل‌های صریح نیاز دارند تا نشانه‌های اجتماعی را دریافت کنند و با چیزهایی مانند مفاهیم انتزاعی یا تغییرات در روال خود مقابله کنند. معلمان چه کمکی می‌توانند انجام دهند؟ در اینجا برخی از امکانات کلاس درس را امتحان کنید.

برنامه‌های کلاس درس

  • یک برنامه کلاسی روزانه ایجاد کنید که تا حد امکان کمتر تغییر را داشته باشد.
  • برنامه‌ها، قوانین و انتظارات پس از کلاس. مطمئن شوید که دانش آموز آنها را می‌بیند.
  • یک کارت چند لایه با برنامه دانش آموز روی آن درست کنید.
  • قبل از انتقال، نشانه‌های کلامی ‌ارائه کنید.
  • به دانش‌آموز زمان زیادی برای پیش‌نمایش و آماده شدن برای فعالیت‌های جدید مانند پروژه‌های گروهی، تحقیقات میدانی و سایر تغییرات روتین بدهید.
  • اجازه دهید دانش آموز محل نشستن خود را انتخاب کند.

معرفی مفاهیم جدید

  • قبل از آموزش ایده‌های جدید، یک مرور کوتاه یا ارتباط با درس قبلی ارائه دهید.
  • قبل از تدریس یک نمای کلی از یک درس ارائه دهید و هدف را به وضوح بیان کنید.
  • از زبان ساده، ملموس و واضح استفاده کنید.
  • شکل‌های گفتاری را همان طور که از آنها استفاده می‌کنید تعریف کنید.
  • ضرب المثل‌ها را توضیح دهید و کنایه‌ها و کلماتی که بیش از یک معنی دارند را شناسایی کنید.
  • مفاهیم انتزاعی را بشکنید و در صورت نیاز آن را دوباره بیان کنید.

ارائه دستورالعمل‌ها

  • هنگام دادن دستور به آهستگی صحبت کنید.
  • دستورالعمل‌های کتبی بدهید – حتی برای تکالیف که انتظار دارید دانش آموز بتواند از گذشته تعمیم دهد.
  • یادداشت‌های راهنما را برای استفاده در کلاس ارائه دهید و به دانش آموز کمک کنید تا نکات کلیدی تکالیف پیچیده را رعایت کند.
  • روبریکی (به مجموعه‌ای از سیستم‌های امتیازدهی و نمره‌دهی در سامانه‌های آموزشی گفته می‌شود که مطابق با معیارها و استانداردهای مشخص برای ارزیابی کیفی به کار می‌روند) ارائه کنید که عناصر یک تکلیف موفق را توصیف کند.
  • تکالیف را کوتاه کنید تا دانش آموز را تحت تأثیر قرار ندهد.
  • تمرینات درسی را برای کاهش نوشتن تطبیق دهید. به عنوان مثال، از سؤالات «جواب دایره بزنید» یا «جای خالی را پر کنید» استفاده کنید.
  • یک پروژه بزرگ را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید، مطمئن شوید که دانش آموز هدف کلی و نحوه تناسب اجزا با یکدیگر را درک می‌کند.
  • از سازمان دهنده‌ها و نرم افزارهای نقشه برداری ذهنی استفاده کنید.
  • قالب آزمون را از قبل به اشتراک بگذارید تا دانش آموز بتواند روی محتوا تمرکز کند.
  • زمان طولانی برای انجام تست‌ها در نظر بگیرید.
  • در صورت نیاز یک فضای کاری آرام ایجاد کنید.
  • مجموعه‌ای اضافی از کتاب‌ها را برای نگهداری در خانه ارائه دهید.

ایجاد خودتنظیمی ‌و مهارت‌های اجتماعی

  • به طور فعال علائم تحریک بیش از حد یا ناامیدی را شناسایی کنید.
  • از یک سیگنال غیرکلامی‌ با دانش آموز برای نشان دادن نیاز به استراحت مغزی استفاده کنید.
  • یک منطقه آرام را در مدرسه مشخص کنید که دانش آموز بتواند به آنجا برود تا دوباره خود را جمع و جور کند و استراحت کند.
  • قوانین اجتماعی مانند نحوه نزدیک شدن به افراد و نحوه تفسیر زبان بدن و سایر نشانه‌های غیرکلامی ‌را آموزش دهید.
  • برای کمک به آموزش مهارت‌های اجتماعی، از قبل رفتارهای غلط را تصحیح کنید.
  • با استفاده از تغییر جهت محترمانه به رفتار نامناسب پاسخ دهید.
  • یک استراتژی ثابت برای زمانی که دانش آموز سؤالات را تکرار می‌کند یا در یک موضوع یا ایده گیر می‌کند توسعه دهید.
  • استراتژی‌ها و نکاتی را برای کمک به کودک خود در درک نشانه‌های اجتماعی مانند لحن صدا، حالات چهره و زبان بدن بررسی کنید.

NVLD چگونه بر بزرگسالان تأثیر می‌گذارد؟

علائم در محل کار متفاوت است، اما ممکن است به این صورت باشد: با توجه به تغییرات دفتر کار دچار سردرگمی ‌می‌شود، یا وقتی از شما خواسته می‌شود که میز را با کسی عوض کند، ناراحت می‌شود. مشکل در پیروی از دستورالعمل‌های چند مرحله‌ای؛ اغلب مراحل را رد می‌کند (جا می‌اندازد) یا کار را ناتمام رها می‌کند. در دست گرفتن خودکار یا استفاده از اشیاء کوچک دیگر در محل کار مشکل دارد.

NVLD چگونه بر بزرگسالان تأثیر می‌گذارد؟

NVLD چقدر شایع است؟

از آن جایی که اغلب به اشتباه یا تشخیص داده نمی‌شود، شیوع اختلال یادگیری غیرکلامی نامشخص است. به نظر می‌رسد که این بیماری پسران و دختران را به طور مساوی تحت تأثیر قرار می‌دهد و در خانواده‌ها نیز دیده می‌شود که نشان دهنده یک مؤلفه ژنتیکی است.

سوالات متداول در خصوص اختلال یادگیری غیرکلامی یا NLD

اختلال یادگیری غیر کلامی‌چیست؟

اختلال یادگیری غیرکلامی ‌یا NLD یک اختلال یادگیری است که در آن کودکان با مهارت‌هایی مانند درک مفاهیم، یافتن الگوها و سازماندهی اطلاعات مشکل دارند. آنها هم چنین برای به کار بردن این الگوها و مفاهیم در موقعیت‌های جدید تلاش می‌کنند. هماهنگی فیزیکی و تعاملات اجتماعی نیز برای کودکان مبتلا به اختلال یادگیری غیرکلامی‌ دشوار است.

تفاوت‌ها و شباهت‌های NVLD و ADHD چیست؟

افراد مبتلا به ADHD مشکلات مشابهی دارند، اما می‌توانند روی کارهای هیجان انگیز (حتی اگر پیچیده باشند) تمرکز کنند و اگر انگیزه و علاقه داشته باشند می‌توانند سازماندهی کنند. برای افراد مبتلا به NVLD، سطح علاقه و/یا انگیزه توانایی آنها برای تمرکز یا سازماندهی را تغییر نمی‌دهد.

آیا NLD در طیف اوتیسم است؟

NLD برخی از علائم مشابه اختلال طیف اوتیسم را دارد. هم کودکان در طیف اوتیسم و هم کودکان مبتلا به NLD ممکن است در مهارت‌های اجتماعی و ارتباطات مانند تشخیص حالات چهره و الگوهای زبان بدن مشکل داشته باشند. کودکان مبتلا به NLD اغلب مبتلا به اوتیسم نیز تشخیص داده می‌شوند.

چگونه اختلال یادگیری اجتماعی SLD بر رفتار تأثیر می‌گذارد؟

برخی از کودکان ممکن است نابالغی و ناتوانی اجتماعی را به دلیل ناتوانی یادگیری خود نشان دهند. در حالی که به دنبال پذیرش هستند، اشتیاق آنها ممکن است باعث شود که در راه‌های نامناسب بیش از حد تلاش کنند. ویژگی‌های رفتاری مشترک افراد با ناتوانی‌های یادگیری: ناتوانی در تفسیر محیط و نشانه‌های اجتماعی است.

آیا NVLD می‌تواند باعث اضطراب شود؟

بسیاری از کودکان مبتلا به NVLD اضطراب را تجربه می‌کنند. گاهی اوقات علت صرفاً اجتماعی است، اما بسیاری از اوقات به قلمروهای دیگر گسترش می‌یابد. غیر معمول نیست که کودکان مبتلا به NVLD علاوه بر اضطراب اجتماعی، دارای تمایلات وسواسی یا فوبیا و سایر اشکال اضطراب باشند.

آیا NVLD یک معلولیت شناخته شده است؟

NVLD توسط DSM-5 شناسایی نشده است و از نظر بالینی با اختلال یادگیری متمایز نیست. علائم NVLD می‌تواند با علائم اختلال طیف اوتیسم (ASD)، اختلال دوقطبی و ADHD همپوشانی داشته باشد. به همین دلیل، برخی ادعا می‌کنند که تشخیص NVLD در برخی از زیرمجموعه‌های این موارد مناسب تر است.

آیا NVLD شامل مسائل حسی می‌شود؟

ناتوانی یادگیری غیرکلامی ‌در واقع یک اختلال پردازش بینایی است که در اوایل زندگی با تاخیرهای حرکتی، حسی و بینایی رشدی شروع می‌شود.

نقاط قوت افراد مبتلا به NVLD چیست؟

افراد مبتلا به NVLD ممکن است حافظه قوی برای اطلاعات بصری داشته باشند، که آنها را در کارهایی مانند به خاطر سپردن نقشه‌ها، نمودارها یا نمودارها بسیار ماهر می‌کند. برخی از افراد مبتلا به NVLD مهارت‌های ارتباط کلامی ‌بسیار خوبی دارند و می‌توانند بسیار بیانگر و متقاعدکننده باشند.

NVLD چگونه بر روابط تأثیر می‌گذارد؟

بسیاری از افراد مبتلا به NVLD در روابط عاشقانه با یک چالش منحصر به فرد روبرو هستند: چگونه حساسیت حسی خود را مدیریت کنند. گزارش شده است که برخی از افراد مبتلا به NVLD ممکن است حس شنوایی، چشایی، بویایی یا لامسه حاد یا ضعیف داشته باشند.

والدین برای کمک به کودکان مبتلا به اختلال یادگیری غیرکلامی چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

استراتژی‌های خانگی را می‌توان با یادگیری و مداخلات مبتنی بر مدرسه کودک هماهنگ کرد، اما والدین نیز باید به سلامت روان کودک توجه زیادی داشته باشند. کودکان مبتلا به NVLD می‌دانند که در یک یا چند زمینه مشکل دارند و از آن جایی که اعتماد به نفس و عزت نفس آنها را با چالش مواجه می‌کند، ممکن است نسبت به سایر کودکان در معرض خطر ابتلا به اختلالات اضطراب عمومی و اجتماعی باشند. بنابراین، روان درمانی ممکن است مفید باشد.

سخن آخر

اختلال یادگیری غیرکلامی (NVLD) که به عنوان ناتوانی یادگیری غیرکلامی نیز شناخته می‌شود، یک بیماری عصبی است که معمولاً در دوران کودکی ظاهر می‌شود اما می‌تواند تا بزرگسالی نیز ادامه یابد. با یک یا چند مورد از مجموعه‌ای از مشکلات شناختی و گاهی اجتماعی که کودکان با هوش متوسط یا برتر تجربه می‌کنند، مشخص می‌شود، مانند مبارزات بینایی – فضایی و نقص در مهارت‌های حرکتی. برخی از افراد مبتلا به NVLD در درک اطلاعات غیرکلامی مانند زبان بدن و حالات چهره نیز مشکل دارند.

NVLD به طور گسترده شناخته شده یا درک نشده است و افراد مختلف را به روش‌های مختلف تحت تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین کارشناسان معتقدند که ممکن است به طور قابل توجهی تشخیص داده نشود، که به طور بالقوه منجر به سال‌ها مبارزه برای افرادی می‌شود که متوجه نمی‌شوند می‌توانند به دنبال درمان باشند.

به طور کلی، NVLD شامل مشکلاتی در مدیریت اطلاعات بصری – فضایی، مانند دشواری ترسیم، نوشتن، یا گفتن زمان با استفاده از ساعت‌های آنالوگ است. کارهایی که نیاز به هماهنگی حرکتی دارند، مانند بستن بند کفش نیز ممکن است مختل شوند. NVLD هم چنین ممکن است شامل مشکلات عملکرد اجرایی و پردازش اطلاعات بالاتر، ریاضیات و مهارت‌های اجتماعی باشد. توجه به این نکته مهم است که فقط یک یا دو مجموعه مهارت ممکن است در NVLD به خطر بیفتد و نه همه. اگر توانایی‌های فکری کودک در همه زمینه‌ها به جز یک یا چند مورد قوی باشد، ممکن است آزمایش NVLD ضروری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *