دسته‌بندی نشده

نحوه نگهداری و شستشو کاپ قاعدگی

از آنجایی که کاپ‌های قاعدگی برخلاف تامپون و پدهای بهداشتی ابزاری یک بار مصرف نیستند؛ رعایت بهداشت و نگهداری از آن نیز بسیار اهمیت دارد. بعد از استفاده کردن از کاپ قاعدگی، احتمالاً مهترین چالش بعدی، این که چگونه دوباره از کاپ قاعدگی استفاده کنید که دچار مشکلات و بیماری‌های احتمالی و عفونت در ناحیه تناسلی خود نشوید. در این مقاله تیم متخصص پینو بیبی قصد دارد تا شما را با نکات بهداشتی نگهداری و تمیز کردن فنجان قاعدگی آشنا کند.

نحوه خالی کردن کاپ قاعدگی

بسته به جریان خون قاعدگی، هر ۶ تا ۱۲ ساعت یک بار، باید کاپ قاعدگی خود را خارج و تخلیه کنید. فنجان‌های قاعدگی واقعاً راحت هستند زیرا می‌توانید آن‌ها را تا ۱۲ ساعت استفاده کرد. با این حال، ممکن است برای جلوگیری از نشتی، نیاز داشته باشید که در روزهایی که خونریزی شدید دارید، کاپ را زودتر تخلیه کنید.

نحوه خالی کردن کاپ قاعدگی

اگر برای خالی کردن کاپ بیش از حد صبر نکنید، ممکن است با کمی نشتی مواجه شوید.

در زمانی که از دستشویی استفاده می‌کنید، فنجان قاعدگی خود را خالی کنید. قبل از برداشتن کاپ قاعدگی دست‌های خود را با آب و صابون بشویید و خشک کنید. دست‌های شما حامل میکروب‌ها و باکتری‌ها هستند، بنابراین مهم است که قبل از برداشتن کاپ، آن‌ها را بشویید.

خالی کردن کاپ قاعدگی

اگر در مکانی هستنید که به آب و صابون دسترسی ندارید، دست‌های خود را با دستمال مرطوب ضد باکتری یا الکل ضدعفونی کنید. بهتر است دستمال مرطوب بدون عطر و اسانس استفاده کنید.

کاپ را به آرامی فشار دهید تا از واژن خارج شود. اکثر فنجان‌های قاعدگی پس از رفع مهر و موم مکش در بالای کاپ، به راحتی برداشته می‌شود. بعد از این که طرفین کاپ را فشار کوچکی دادید (فشاری مانند نیشگون گرفتن)، به سادگی فنجان را به سمت پایین و بیرون بکشید.

کاپ را به آرامی فشار دهید

برخی از مارک‌ها روش خود را برای برداشتن کاپ دارند، بنابراین دستورالعمل‌های مربوط به برند تجاری کاپ قاعدگی را بررسی کنید. به عنوان مثال، برخی از فنجان‌های قاعدگی را می‌توان از یک ساقه باریک در پایین فنجان بیرون کشید. از طرف دیگر، ممکن است لازم باشد انگشت خود را روی لبه کاپ وارد کنید.

فنجان‌های قاعدگی را می‌توان از یک ساقه باریک در پایین فنجان بیرون کشید.

زمانی که کاپ قاعدگی را بیرون می‌آورید، مراقب باشید که فنجان را خیلی محکم فشار ندهید، زیرا ممکن است باعث ریختن خون به بیرون شود. فنجان قاعدگی را در توالت یا فاضلاب خالی کنید. خون قاعگی داخل کاپ را هر جای خالی نکنید زیرا منبعی برای رشد باکتری‌ها و عفونت‌ها می‌شود. بهتر است این کار را در حالی که آب جاری است انجام دهید، یعنی در حالی که شیر آب باز باشد.

فنجان قاعدگی را در توالت یا فاضلاب خالی کنید

جدا از توالت، سینک روشویی یا حمام بهترین مکان برای خالی کردن فنجان قاعدگی هستند. اگر زیر دوش هستید، به راحتی می‌توانید لیوان را خالی کنید، آن را بشویید و سپس دوباره کاپ قاعدگی را در جای خود قرار دهید.

شستن فنجان قبل از قرار دادن مجدد

هر بار که کاپ قاعدگی خود را بیرون می‌آورید آن را تمیز کنید. سیلیکون در برابر باکتری‌ها مقاومت می‌کند، اما با این حال باید فنجان خود را تمیز نگه دارید. فنجان قاعدگی کثیف می‌تواند باعث مشکلات جدی مانند سندرم شوک سمی (TSS) شود، بنابراین خود را در معرض خطر قرار ندهید.

شستن فنجان قبل از قرار دادن مجدد

فنجان قاعدگی را با آب گرم و صابون ملایم و بدون عطر بشویید. فنجان را زیر آب جاری بشویید، سپس بدنه کاپ را با صابون بدون عطر آغشته کنید. فنجان قاعدگی را به طور کامل بشویید تا تمام صابون از بدنه کاپ زدوده شود. مهم است که از صابون بدون عطر استفاده کنید، زیرا عطرها می‌توانند پوست شما را تحریک کنند و یا باعث عفونت قارچی شوند.

فنجان قاعدگی را با آب گرم و صابون ملایم و بدون عطر بشویید

بسیاری از برندهای لیوان قاعدگی (کاپ)، شوینده‌ای را می‌فروشند که به طور خاص برای تمیز کردن فنجان قاعدگی استفاده می‌شوند. ممکن است به جای صابون، این شستشوی ویژه را انتخاب کنید.

هنگامی که در حال خارج منزل هستید، حمل یک بطری آب برای شستن فنجان قاعدگی کافی است و یا از دستمال مرطوب پاک کننده زنانه بدون عطر به عنوان جایگزین استفاده کنید.

حمل یک بطری آب برای شستن فنجان قاعدگی کافی است

اگر در موقعیتی هستید که نمی‌توانید به صورت بهداشتی و با دقت فنجان قاعدگی خود را بشویید و دوباره آن را در جای خود قرار دهید، دستمال مرطوب زنانه یک گزینه نسبتاً خوب است. یک بسته دستمال بدون عطر بخرید و آن را در کیف خود حمل کنید. اگر بطری آب همراه دارید، پس از استفاده از دستمال، فنجان خود را با آب بشویید.

فنجان خود را با آب بشویید.

برای مثال، ممکن است نتوانید فنجان خود را قبل از قرار دادن مجدد آن در سینک دستشویی عمومی بشویید. اگر این‌طور است، می‌توانید از دستمال مرطوب استفاده کنید.

هر دو طرف کاپ قاعدگی را با دستمال توالت به عنوان آخرین راه حل، پاک کنید. اگر قادر به شستن فنجان نیستید، هر دو طرف آن را پاک کنید و دوباره داخل آن قرار دهید. به محض این که توانستید آن را بشویید. این کار را با دقت تمام انجام دهید.

کاپ قاعدگی را با دستمال توالت به عنوان آخرین راه حل، پاک کنید

اگر دستمال کاغذی تمیز به همراه دارد، می‌توانید به جای دستمال مرطوب از دستمال کاغذی استفاده کنید. قبل از قرار دادن مجدد فنجان قاعدگی، آن را با یک دستمال تمیز خشک کنید. برای خشک کردن فنجان می‌توانید از دستمال توالت یا دستمال کاغذی استفاده کنید. داخل و بیرون فنجان قاعدگی را خوب خشک کنید تا آب اضافی آن خارج شود. پس از خشک شدن، می‌توانید فنجان قاعدگی را با استفاده از دستورالعمل‌های ارائه شده به در مقاله نحوه قرار دادن و خروج کاپ قاعدگی، دوباره وارد واژن کنید.

استریل کردن فنجان قاعدگی بین فواصل استفاده از آن

نحوه استریل کردن کاپ قاعدگی بسیار آسان است. فنجان قاعدگی را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در آب گرم خیس کنید. این کار باعث از بین رفتن باقیمانده‌های خون، چرک و سلول‌های پوستی چسبیده شده به آن می‌شود، که ممکن است در شکاف‌ها و درزهای کوچک فنجان قاعدگی جمع شود. سپس می‌توانید کاپ قاعدگی را پاک کنید و مجدد استفاده کنید. برای این کار کافی است که کاپ در درون ظرف آبی با دمای تقریباً ۴۰ درجه سانتی‌گراد برای مدت زمان پنج دقیقه خیس بخورد.

استریل کردن فنجان قاعدگی بین فواصل استفاده از آن

اگر شما، فنجان قاعدگی را به درستی تمیز نکنید، باکتری‌ها می‌توانند روی این آلودگی‌ها رشد کنند. اطمینان حاصل کنید که همیشه فنجان قاعدگی خود را حداقل یک بار در هر چرخه از سیکل قاعدگی ضدعفونی و تمیز کرده‌اید، درست مانند نگهداری و پاکیزه کردن فنجان برای ماه آینده که چرخه قاعدگی دوباره شروع می‌شود.

فنجان قاعدگی خود را با یک مسواک یا فرچه نرم بشویید تا هر گونه ماده یا خونی که به آن چسبیده از بین برود. به هر شیار، فرورفتگی و لبه روی فنجان قاعدگی خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. بهتر است فنجان را زیر آب گرم جاری بشویید تا هر گونه آلودگی که کنده می‌شود با آب شسته شود. از این مسواک فقط برای تمیز کردن فنجان قاعدگی خود استفاده کنید (مسواک مخصوص فنجان قاعدگی).

فنجان قاعدگی خود را با یک مسواک یا فرچه نرم بشویید

شما همچنین می‌توانید یک برس تمیز کننده بخرید که مخصوص تمیز کردن فنجان قاعدگی شما ساخته شده است. این برس‌ها به صورت آنلاین جهت تهیه در دسترس شما هستند.

سپس فنجان خود را با صابون بدون عطر و آب گرم تمیز کنید. فنجان را ابتدا در آب جاری بشویید، سپس صابون بدون عطر را به بدنه کاپ بمالید. فنجان را به خوبی بشویید تا تمام صابون از بین برود.

سپس فنجان خود را با صابون بدون عطر و آب گرم تمیز کنید.

همچنین می‌توانید از شوینده‌ای استفاده کنید که مخصوص تمیز کردن فنجان قاعدگی ساخته شده است. فنجان قاعدگی خود را در یک ظرف آب فرو کنید. تمام فنجان باید با آب پوشانده شود. اطمینان حاصل کنید که ظرف به اندازه کافی بزرگ است تا تمام فنجان قاعدگی در ظرف به راحتی قرار گیرد.

تمام فنجان باید با آب پوشانده شود.

بهتر است فنجان خود را در یک سبد بخارپز فلزی یا یک همزن تخم مرغ قرار دهید تا مستقیماً با اطراف قابلمه تماس نداشته باشد. اگر چه بعید است، اما اگر فنجان قاعدگی به بدنه داغ قابلمه برخورد کند، ممکن است ذوب شود یا تاب بخورد و دیگر شکل مناسبی برای استفاده نداشته باشد.

آب را روی حرارت متوسط رو به بالا گرم کنید تا بجوشد. هنگامی که آب شروع به جوشیدن کرد، زمان را تنظیم کنید. آب را زیر نظر بگیرید تا مطمئن شوید که برای مدت طولانی نمی‌جوشد.

آب را روی حرارت متوسط رو به بالا گرم کنید تا بجوشد.

شما همچنین می‌توانید آب را در مایکروویو داخل یک ظرف شیشه‌ای بجوشانید، البته نظارت بر فنجان قاعدگی روی اجاق گاز بسیار ساده‌تر است. اگر تصمیم به استفاده از مایکروویو دارید، با گرم کردن آب به مدت ۲ دقیقه شروع کنید. سپس هر بار فقط ۱ الی ۲ دقیقه آن را گرم کنید تا حباب‌هایی آب را ببینید که از پایین بالا می‌آیند. یک تایمر تنظیم کنید تا فنجان قاعدگی شما به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بجوشد. اطمینان حاصل کنید که فنجان قاعدگی خود را بیش از حد توصیه شده نمی‌جوشانید. اگر آن را خیلی طولانی بجوشانید، فنجان ممکن است تاب بخورد یا ذوب شود.

 اگر آن را خیلی طولانی بجوشانید، فنجان ممکن است تاب بخورد یا ذوب شود.

فنجان قاعدگی را در حالی که در حال جوشیدن است بدون مراقبت رها نکنید. فنجان خود را با یک پارچه تمیز خوب خشک کنید. برای خشک کردن فنجان از دستمال کاغذی یا دستمال توالت استفاده کنید. داخل و خارج آن را پاک کنید تا آب آن کاملاً از بین برود.

داخل و خارج آن را پاک کنید تا آب آن کاملاً از بین برود.

همچنین می‌توانید فنجان قاعدگی را در جای تمیز به دور از گرد و غبار مثلاً در یک قفسه قرار دهید تا خشک شود. فنجان قاعدگی خود را تا استفاده بعدی در مکانی تمیز و خشک نگهداری کنید. بهتر است فنجان خود را در یک ظرف قابل تنفس مانند یک کیسه پنبه‌ای نگه دارید. اگر ترجیح می‌دهید فنجان خود را در یک ظرف محکم (ظرف دارای استحکام نگه دارید)، مطمئن شوید که ظرف جای برای ورود و خروج هوا داشته باشد و از ظروف خلاء آشپزخانه استفاده نکنید. فنجان قاعدگی معمولاً دارای یک کیسه یا محفظه برای نگهداری کاپ قاعدگی هستند، اگر این گونه است بهتر است از همان محفظه یا کیسه استفاده شود.

فنجان قاعدگی معمولاً دارای یک کیسه یا محفظه برای نگهداری کاپ قاعدگی هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *