تغذیه نوزاد, شیردهی, نوزاد و شیرخوارگی

اصول صحیح شیردهی به نوزاد چگونه می‌باشد؟

نوزاد و شیر مادر

می‌دانید که نقش شیر مادر در رشد نوزادها چقدر است؟ شما هم به دنبال آشنایی با اصول شیردهی به نوزاد خود هستید؟ از شما دعوت می‌شود که مطالب عرضه شده در وب سایت پیش روی خود را همراهی نمایید. چرا که در این صورت می‌توانید با مهمترین فواید شیر مادر از نزدیک آشنا شوید.

امروزه بسیاری از مادرها به دنبال یادگیری اصول صحیح شیردهی به نوزاد هستند. آشنایی با اصول صحیح شیردهی به نوزادان از حساسیت بالایی برخوردار است. توصیه می‌شود که جهت شیردهی به نوزاد خود به مراحل ذیل توجه لازم را داشته باشید:

– در گام اول علت گریه کردن نوزاد خود را بررسی نمایید. نوزادان در حین گرسنگی به شدت گریه می‌کنند.

– در گام بعدی بهتر است که مادران سینه‌ی خود را برای شیردهی آماده کنند. همچنین همیشه از لباس های‌راحتی استفاده کرده و سینه های‌خود را تمیز نگه دارند.

– در گام سوم می‌توانند نوزادشان را بغل کرده و به شکل صحیح به او شیر دهند. نحوه ی در آغوش گرفتن نوزاد در این مرحله بسیار مهم است. همچنین در گام آخر نیز کمک کنند تا نوزادشان آروغ بزند.

آماده کردن سینه جهت شیردهی

همانطور که در قسمت قبلی مقاله نیز اشاره شد، امروزه بسیاری از مادرها به دنبال آشنایی با اصول شیردهی به نوزاد خود هستند. به خصوص خانم هایی که برای اولین بار حس مادر شدن را تجربه می‌کنند، با حساسیت بالایی به دنبال اصول صحیح شیردهی به نوزاد خود هستند. توجه نمایید که در برخی از موارد مادرها از شیر کافی برخوردارند. ولی از آنجایی که با اصول شیردهی به نوزاد آشنا نیستند، نمی توانند شیر مورد نیاز نوزاد خود را تامین کنند. در چنین وضعیت هایی مجبور هستند تا از شیر خشک برای سیر کردن نوزاد شان استفاده نمایند. شما بایستی سینه‌ی خود را آماده شیردهی کنید. برای این منظور بایستی سینه تان را به شکل صحیح در دست نگه دارید. برای آماده کردن سینه جهت شیردهی می‌توانید فیلم های‌آموزشی مختلفی را نیز مشاهده نمایید. مادران با گذشت زمان می‌توانند تجربه های‌زیادی را در خصوص شیردهی به دست آورند.

شیردهی

کودک شما هر چند یکبار به شیر نیاز دارد؟

شما می‌توانید راجع به اصول شیردهی به نوزاد کتاب ها‌و مقاله های‌متعددی را مطالعه نمایید. همچنین در نظر بگیرید که کودک شما در صورت نیاز به شیر، رفتارهای مختلفی را از خود نشان خواهد داد. یکی از این رفتارها را گریه کردن آنها شکل داده است. به طوری که نوزادانی که به تازگی متولد شده اند، روزانه به دفعات مکرر به شیر مادر نیاز پیدا خواهند کرد. به شکل میانگین نوزادها هر دو یا سه ساعت احساس گرسنگی می‌کنند. همچنین مادرها در طول شب نیز می‌توانند به نوزاد خود شیر دهند.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات کاملتر با اصول شیردهی به نوزاد، با متخصصان حرفه ای در این زمینه تماس بگیرید. همچنین در نظر داشته باشید که شیر مادر راحت و سریع تر از شیر خشک هضم می‌گردد. بنابراین هر دو یا سه ساعت یکبار، احساس گرسنگی نوزادتان را رفع کنید. از سوی دیگر مادران نیز بایستی تغذیه مناسب و مقوی را داشته باشند.

نقش شیر مادر در رشد و تکامل نوزاد

بررسی اصول شیردهی به نوزاد یکی از مهمترین وظایف مادرها می‌باشد. چرا که در بسیاری از مواقع مادرها با نحوه ی صحیح شیردهی به نوزاد خود آشنا نیستند. این امر نیز به دنبال خود می‌تواند دردسرها و مشکلات زیادی را به وجود آورد. همچنین در نظر داشته باشید که مادرها با دادن شیر خود به نوزادشان، می‌توانند ارتباط عاطفی محکم تری را با فرزند شان به وجود آورند. به همین دلیل بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که مادرها شیر خود را از نوزادشان دریغ نکنند. همچنین لازم به یادآوری است که شیرمادر اصلی ترین نقش را در تکامل و رشد نوزاد دارد. شیر مادر کامل ترین مواد غذایی برای نوزادها می‌باشد. نوزادها برای رشد خود در ماه های‌اولیه زندگی خود، به شیر مادر نیاز دارند.

شما نیز بهتر است که در کنار آشنایی با اصول شیردهی به نوزاد، با فواید شیرمادر و نقش آن در رشد مغز و بدن نوزادها آشنا شوید. شیر مادر می‌تواند نوزادتان را در برابر بسیاری از بیماری ها‌و عفونت ها‌محافظت کند. تحقیقات زیادی در خصوص شیر مادر صورت گرفته است. تمام این تحقیقات به نتایج یکسانی دست پیدا کرده اند. شیر مادر سرشار از ویتامین ها‌و مواد معدنی می‌باشد. البته لازم به ذکر است که شیر مادر کمترین میزان ویتامین دی را به خود اختصاص داده است. نوزادها نیز برای رشد خود به ویتامین یاد شده نیاز مبرم دارند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که روزانه به مدت ده الی ۱۵ دقیقه نوزاد خود را در معرض نور خورشید قرار دهید. چرا که در این صورت بدن نوزادتان می‌تواند ویتامین دی مورد نیاز خود را از نور خورشید دریافت کند.

شیر مادر

آروغ زدن نوزاد بعد از خوردن شیر مادر

مهمترین اصول شیردهی به نوزادها را آروغ زدن آنها بعد از خوردن شیر مادر شکل داده است. آروغ زدن همان فرایندی است که نوزادتان به کمک آن می‌تواند هوای بلع شده را تخلیه نماید. فراموش نشود که بلعیدن هوا توسط نوزاد ممکن است سیری کاذبی را در معده او ایجاد کند. بنابراین مادرها موظف هستند که بعد از شیردهی، به نوزاد خود کمک کنند تا آروغ بزند. البته در نظر داشته باشید نوزادانی که یک یا دو ماهگی هستند، در حین آروغ زدن مقداری از محتویات معده ی خود را بالا می‌آورند. در چنین حالتی توصیه می‌کنیم که حتما پارچه تمیزی را در دست داشته و دهان نوزاد خود را پاک نمایید. شما می‌توانید بعد از سه ماهگی، پشت نوزاد خود را مالیده و کمک کنید تا فرزندتان آروغ بزند.

همچنین شما می‌توانید جهت آشنایی بیشتر با اصول شیردهی به نوزادتان، با متخصصان و مشاوران حرفه ای ما در ارتباط باشید. چرا که در این صورت می‌توانید توصیه های‌بسیار ارزنده و مفیدی را به دست آورید. ما در این مجموعه سعی داریم تا کمک حال مادران عزیز کشورمان باشیم.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *