سلامت نوزاد, نوزاد و شیرخوارگی

راهنمای استفاده از پستانک؛ آیا پستانک خطرناک است؟

والدین برای آرام کردن گریه و بی‌قراری نوزادشان معمولا از پستانک استفاده می‌کنند. با وجود تاریخ باستانی خود، پستانک هنوز هم می‌تواند موضوع بحث برانگیزی بین والدین باشد؛ سوالاتی که در این بار می‌پرسند این است که آیا پستانک خطرناک نیست یا پستانک باعث آسیب به دندان و لثه نوزاد من نمی‌شود؟ بهترین موقع گرفتن پستانک از نوزادم چه زمانی می‌باشد؟ و… . در این مقاله ما به بررسی جامع پستانک می‌پردازیم.

شما به عنوان یک والدین، چیزی جز تقویت پیوندتان با نوزاد کوچکتان نمی‌خواهید. همه‌ی مادر و پدرها می‌خواهند هر روز به کودکشان نزدیک شوند و فرزندشان افرادی شاد و سالم باشد.

درمورد نحوه و زمان استفاده از پستانک نظرات متفاوتی وجود دارد و داشتن سوال در این خصوص کاملا طبیعی است.

پستانک چه فوایدی دارد؟

همه ما می‌دانیم که نوزادان برای تغذیه و رفع نیاز طبیعیشان شروع به مکیدن شیر از سینه مادر یا شیشه شیر می‌کنند. هنگامی که نوزادان هنگام خواب یا حتی پس از خوردن شیر به مکیدن ادامه می‌دهند را اصطلاحا مکیدن غیرمغذی می‌گویند. مکیدن غیر مغذی می‌تواند منجر به مکیدن دست‌ها یا انگشتان شود. با معرفی پستانک مناسب می‌توانید میل طبیعی نوزاد خود را به مکیدن پاسخ دهید.

اما پستانک چه فایده‌ی دیگری برای نوزاد و کودک من دارد؟ فواید دیگر پستانک عبارتند از:

  • پستانک می‌تواند نجات‌دهنده جان نوزادتان باشد

مکیدن پستانک در هنگام خواب و شب می‌تواند به کاهش ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی یا SIDS کمک کند. مطالعات متعدد ارتباط بین استفاده از پستانک و خطر کمتر ابتلا به SIDS را نشان می‌دهد اما دلایل آن هنوز مشخص نگردیده است.

  • پستانک باعث ایجاد آرامش در نوزاد می‌شود

پستانک، نوزاد و کودک بد اخلاق شما را آرام می‌کند. گاهی اوقات ممکن است با گریه نوزادتان رو به رو شوید در حالی که همه موارد را بررسی کرده‌اید و مشکلی نبوده است؛ او تغذیه کافی و خواب کامل دریافت کرده است و پوشک او تمیز است. پستانک می‌تواند به سادگی نوزاد شما را آرام کند زیرا مکیدن معمولا باعث ایجاد حس رضایت و آرامش در کودک می‌شود.

  • پستانک به تنها خوابیدن نوزادتان کمک می‌کند

برای هر پدر و مادر یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظات در سال اول، زمانی است که نوزاد یا کودکشان خود به خود به خواب می‌رود. پستانک‌ مهارت‌های خود آرام‌بخشی در کودک را تقویت می‌کند که برای چرخه‌ و روال‌ خواب او ضروری است.

  • پستانک می‌تواند به در سفرهای هوایی به نوزاد یا کودکتان کمک کند

آیا تا به حال هنگام برخاستن یا فرود آمدن هواپیما دچار گرفتگی گوش شده‌اید؟ در این شرایط برای رفع گرفتگی، شروع به خمیازه کشیدن می‌کنید. این حالت برای نوزاد یا کودکان هم پیش می‌آید. برای جلوگیری از گرفتگی گوش و گریه نوزاد و کودکتان به او پستانک بدهید. پستانک علاوه‌بر ایجاد حس آرامش در این لحظه، از گوش‌های ظریف فرزند شما محافظت می‌کند.

  • پستانک به نوزادان نارس هم کمک می‌کند

به نوزادی که در اثر زایمان زودرس قبل از ۳۷ هفتگی خود متولد می‌شود “نارس” گفته می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد خوردن پستانک در نوزادان نارس باعث افزایش وزن و اقامت کوتاه‌تر آن‌ها در بیمارستان می‌شود.

  • پستانک به کاهش احساس درد نوزادان کمک می‌کند

پستانک باعث حواس پرتی موقتی در نوزاد و کودک می‌شود؛ درنتیجه هنگام تزریق واکسن، آزمایش خون یا سایر موارد پستانک می‌تواند وسیله‌ای مفید باشد.

باورهای غلط درباره پستانک

  • استفاده از پستانک مدت زمان شیردهی را کوتاه می‌کنید

این یک باور غلط است. نظرات متخصصین در این خصوص مربوطه به زمان مناسب برای شروع استفاده از پستانک برای نوزادان است. اگر نوزادی از شیشه شیر تغذیه می‌کند می‌توان از بدو تولد بدون هیچگونه مشکلی به او پستانک بدهید. برای نوزاد و کودکان سالمی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند استفاده از پستانک در بدو تولد و طول مدت شیردهی آسیبی نمی‌رساند به خصوص زمانی که مادر انگیزه شیردهی داشته باشند. بسیاری از والدین و افراد با تجربه هنگامی که شیردهی را شروع می‌کنند پستانک را پیشنهاد می‌کنند. دقت در انتخاب پستانک که سری مشابهی با سینه مادر دارد، می‌تواند اطمینان بخش‌تر برای والدین باشد.

  • استفاده از پستانک باعث کج شدن دندان‌های نوزاد می‌شود

این باور هم نادرست است با این حال، استفاده از پستانک باید به کمتر از ۶ ساعت در روز محدود شود. در نظر داشته باشید که دهان و دندان هر کودک با دیگری متفاوت است. حتما پستانکی را انتخاب کنید که طراحی و ساختار ارگونومی داشته باشد که معمولا با کلمه ارتودنسی مشخص می‌شود. پستانک پینو بیبی با طراحی ارگونومی خود و سری سیلیکونی مناسب شکل دهان نوزاد رسیک عدم تطبیق فک و دهان کودک را به حداقل رسانده است.بهترین مدل برای جلوگیری از مشکلات احتمالی استفاده از پستانک ارتودنسی است. برای استفاده از پستانک تا بعد از ۲ سالگی نوزادتان با پزشک متخصص و دندانپزشک کودکان مشورت کنید.

پستانک ایده‌آل چگونه است؟

متخصصین داشتن ویژگی‌های زیر را در پستانک توصیه می‌کنند تا به حرکت طبیعی ماهیچه کودک و نوزاد کمک کند:

  • پستانک صاف که فضای کمتری را در دهان اشغال می‌کند و امکان حرکت بیشتر زبان را فراهم می‌کند.
  • پستانک انعطاف پذیر که امکان حرکت اضافی زبان را  می‌تواند فراهم کند.
  • داشتن ساختار سبک وزن برای به حداقل رساندن کار عضلات صورت.
  • سپر ارگونومیک که به پستانک کمک می‌کند تا با خط صورت کودک شما مطابقت داشته باشد و از تشدید نقاط فشار جلوگیری کند.
  • پستانک با قسمت انتهایی متصل به بدنه باریک برای جلوگیری از فشار اضافی به لثه و دندان‌ها.

معایب استفاده از پستانک

پستانک در کنار فواید فراوان خود، معایبی هم دارد که با رعایت نکات مختلف در مورد زمان‌بندی می‌توان از آن بدون هیچ نگرانی استفاده کنید.

  • ممکن است کودک شما به پستانک وابسته شود.

اگر کودک شما بیش از حد به پستانک وابسته شود ممکن است هنگام خواب بعد از افتادن پستانک از دهانشان، شروع به گریه شدید کنند. در ادامه راهکارهایی برای گرفتن پستانک ارائه داده می‌شود.

  • استفاده از پستانک ممکن است خطر عفونت گوش میانی را افزایش دهد.

استفاده طولانی مدت از پستانک در طول روز می‌تواند میزان عفونت گوش را افزایش دهد.

خداحافظ پستانک؛ چگونه و چه زمانی پستانک را از کودکم بگیرم؟

در نهایت زمانی فرا می‌رسد که تصمیم می‌گیرید استفاده از پستانک را برای کودکتان متوقف کنید. بهترین زمان پیشنهادی برای گرفتن پستانک تا سن ۲ سالگی می‌باشد. برخی از کودکان ممکن است برای کنار گذاشتن پستانک مشکلی نداشته باشند و آماده انجام این کار باشند اما برخی از آن‌ها ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشند. هنگام گرفتن پستانک درک و داشتن صبر و شکیبایی بسیار مهم است. دانستن نکات زیر می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند:

  • عجله نکنید و به کودکتان زمان کافی بدهید.
  • برای گرفتن پستانک برنامه‌ریزی کنید و به آن پایبند باشید.
  • اگر پستانک همیشه در دسترس کودک نباشد و آن را نمی‌بیند می‌تواند در این مسیر بسیار مفید باشد.
  • از برداشتن قدم‌های کوچک دلسرد نشوید.
  • در زمان‌ استرس‌زا یا رویداد مهم پستانک را از کودکتان منع نکنید؛ مانند نقل مکان به خانه دیگر یا خوش آمدگویی به خواهر یا برادر جدید.
  • حواس کودکتان را با بازی کردن یا در آغوش گرفتن و حتی کتاب خواندن پرت کنید.
  • دست از تحسین و تشویق کودک خود برندارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *