سلامت نوزاد, نگهداری از نوزاد, نوزاد و شیرخوارگی

آشنایی با پسرفت خواب نوزاد چهار ماهه

پسرفت خواب نوزاد چهار ماهه

چهار ماهگی یک مرحله رشدی هیجان انگیز در زمینه خواب نوزاد شما به شمار می‌رود. در چند ماه اول زندگی، خواب فرزند شما کاملاً پراکنده بود. او شب را از روز تشخیص نمی‌داد و تمایل داشت به‌ صورت تصادفی و بی‌ نظم بخوابد. با این حال در ۴ ماهگی نوزاد، بسیاری از والدین زمان راحت‌تری را سپری می‌کنند؛ زیرا خواب نوزاد آن‌ها شروع به تثبیت شدن می‌کند و نوزاد در بازه‌های زمانی طولانی تر می‌خوابد. در نتیجه، بیش‌تر خواب نوزاد در شب اتفاق می‌افتد. اما گاهی اوقات، نوزادان برنامه‌های دیگری دارند. پسرفت خواب نوزاد چهار ماهه را وارد داستان کنید و ناگهان نوزاد آرام شما بیش‌تر در شب بیدار می‌شود. چرت زدن او ممکن است کوتاه و پراکنده باشد و ممکن است به خواب رفتن نوزاد در شب بسیار دشوار باشد.

به گفته متخصصان اطفال، پسرفت خواب برای یک نوزاد در حدود ۴ ماهگی بسیار رایج است و این می‌تواند برای والدین بسیار ناراحت کننده باشد. این موضوع قابل درک است؛ زیرا از حدود ۴ ماهگی نوزاد، والدین تازه می‌توانند به مدت طولانی تری در شب بخوابند و ناگهان خواب کودک پسرفت می‌کند.

پسرفت خواب نوزاد در چهار ماهگی قطعاً می‌تواند تجربه‌ای استرس‌ زا و گیج‌کننده باشد؛ اما با فهمیدن و درک این که دقیقاً چه اتفاقی دارد می‌افتد و برخی نکات برای مدیریت آن، می‌توانید آن را به خوبی سپری کنید.

پسرفت خواب چیست؟

با این که همه ما آرزو داریم و امیدواریم که خواب نوزاد ما با بزرگ‌تر شدن او بهتر شود، اما خواب کودک همیشه از یک الگوی کاملا خطی پیروی نمی‌کند. مواقعی وجود دارد که نوزاد شما نسبتاً خوب می‌خوابد و در مواقع دیگر به نظر می‌رسد که خواب او بدتر می‌شود یا پسرفت دارد. بنا به گفته مشاوران خواب کودک، پسرفت خواب به دوره زمانی گفته می‌شود که نوزاد شما به طور ناگهانی الگوهای خواب معمول خود را تغییر می‌دهد و این منجر به بیدار شدن او در شب، چرت‌های کوتاه یا نخوابیدن می‌شود.

پسرفت خواب نوزاد معمولاً با نقاط عطف رشد مرتبط است. ممکن است متوجه شوید که نوزاد شما مهارت‌های جدیدی را هم زمان با پسرفت خواب به دست می‌آورد. پسرفت خواب نوزاد ممکن است ناشی از جهش رشد یا سایر علل بیرونی از جمله اضطراب جدایی یا ترس از غریبه، دندان در آوردن، سفر یا تغییرات بیرونی باشد. نکته اصلی این است که درک این موضوع که مدیریت پسرفت خواب نوزاد یک بخش طبیعی از تربیت کودک است و دانستن این نکته می‌تواند به شما در مدیریت انتظارات خود در هنگام بروز پسرفت خواب کمک کند.

علائم پسرفت خواب نوزاد در چهار ماهگی

اگر نوزاد شما قبلاً در طول شب خوب می‌خوابید و ناگهان دیگر اینطور نیست و از خواب بیدار می‌شود، ممکن است نشانه پسرفت خواب باشد. علامت اصلی پسرفت خواب، بدتر شدن ناگهانی الگوی خواب در حدود ۴ ماهگی نوزاد است. سایر علائم رگرسیون خواب شامل موارد زیر می‌باشند:

  • مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب
  • افزایش گریه یا بی قراری
  • چرت زدن نوزاد کم‌تر قابل پیش بینی و روی نظم می‌شود.
  • نوزاد در کل ساعت‌های کم‌تری می‌خوابد.
  • بیدار شدن بیش‌تر

خبر خوب این است که نوزاد شما در حال رشد است و دارد چیزهای جدیدی یاد می‌گیرد. او اکنون بیش‌تر درگیر محیط اطراف خود می‌باشد.

پسرفت خواب نوزاد چهار ماهه

برای بسیاری از ما، رگرسیون خواب چهار ماهگی اولین پسرفت خواب نوزاد ما می‌باشد و این بخشی از چیزی است که آن را بسیار چالش برانگیز می‌کند. پس از ماه‌ها خواب پراکنده و میلیون‌ها بار بیدار شدن در شب، بسیاری از نوزادان در سه ماهگی کمی بهتر می‌خوابند؛ اما پس از آن همه چیز در حدود چهار ماهگی نوزاد به هم می‌خورد. این موضوع می‌تواند برای والدین تعجب آور باشد. اما دانش باعث کنترل بهتر اوضاع می‌شود و دانستن این که چگونه تشخیص دهید که در دوران پسرفت خواب نوزاد خود هستید، می‌تواند کمک کند که سردرگم نباشید و بتوانید اوضاع را بهتر مدیریت کنید. 

به گفته متخصصان چند نشانه وجود دارد که ممکن است به شما نشان دهد که نوزاد شما شروع به ورود به دوران پسرفت خواب چهار ماهگی کرده است. در این دوران، خواب نوزاد ممکن است پراکنده‌ تر شود و نوزاد شما ممکن است بارها در طول شب از خواب بیدار شود. علاوه بر آن، ممکن است نوزاد شما برای به خواب رفتن و در خواب ماندن در شب مشکلات بیش‌تری داشته باشد. همچنین چرت زدن نوزاد شما در طول روز نیز ممکن است سخت‌ تر شود. ممکن است دشوار باشد که نوزاد شما در طول روز بخوابد و برنامه چرت او ممکن است کم‌تر قابل پیش بینی باشد

همه این‌ موارد می‌تواند باعث شود که نوزاد شما و همینطور خود شما بسیار ناراضی و کسل باشید. نوزاد شما ممکن است بیش از حد خسته شود که باعث بدخلقی و مشکل در به خواب رفتن او می‌شود.

علت پسرفت خواب نوزاد چهار ماهه چیست؟

خواب نوزاد شما به روش‌های خاصی در ۴ ماهگی به بلوغ می‌رسد. قبل از این نقطه عطف رشدی، نوزاد شما بر اساس زمان‌های بیداری بدن خود می‌خوابید. خواب نوزاد از ریتم شبانه‌ روزی پیروی نمی‌کند؛ به همین دلیل است که روزها و شب‌های او با هم مخلوط شده است. اما در حدود ۴ ماهگی نوزاد، ریتم شبانه روزی خواب او شبیه به بزرگسالان می‌شود. این به این معنی است که نوزاد در نهایت قادر خواهد بود تا در طول شب عمیق تر و طولانی‌تر بخوابد.

اما این تغییر  معنای دیگری نیز دارد و آن این است که نوزاد دوره‌های زمانی بیش‌تری خواهد داشت که در آن نیاز به تغییر بین خواب سبک‌تر و عمیق‌تر دارد که می‌تواند برای نوزاد چالش برانگیز باشد. ریتم شبانه‌ روزی نوزاد در این دوران رشد می‌کند و او فازهای سبک‌تری از خواب را دارد و می‌تواند راحت‌تر از خواب بیدار شود. متخصصان خاطر نشان می‌کنند که فقط تغییرات ریتم شبانه‌ روزی نوزاد در این سن باعث پسرفت خواب نیست. بلکه کودک شما در ۴ ماهگی دچار تغییرات جسمی و رشدی متعددی نیز می‌شود که ممکن است خواب او را تحت تاثیر قرار دهند.

دلایل رایج پسرفت خواب نوزاد در چهار ماهگی این است که او تغییرات بزرگی را مانند غلتیدن و برداشتن اشیاء تجربه می‌کند. کودک شما همچنین ممکن است در این سن نیز دچار جهش رشد و دچار پسرفت خواب شود. از سایر دلایل پسرفت خواب نوزاد می‌توان به احتمال وجود بیماری یا سایر اختلالات سلامتی او اشاره کرد.

چگونه پسرفت خواب نوزاد را مدیریت کنیم؟

دانستن این که پسرفت خواب نوزاد چهار ماهه طبیعی است و می‌گذرد، می‌تواند بسیار مفید و آرامش بخش باشد. اما این بدان معنا نیست که این زمان دشوار و طاقت فرسا نیست. خوشبختانه کارهایی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا این مرحله کمی آسان تر شود و نوزاد خود را به عادات خواب سالم تشویق کنید.

علائم خواب کودک خود را بشناسید

در طول سه ماه اول زندگی، اکثر نوزادان در زمان‌های تصادفی و نامنظم به خواب می‌روند و ممکن است نیازی به رعایت یک برنامه زمانی خواب یا زمان خاص برای خواب نباشد. اما در حدود ۴ ماهگی نوزاد، زمانی که ریتم شبانه روزی بدن او شروع به رشد می‌کند، بهتر است هر شب تقریباً در یک زمان یکسان نوزاد خود را تخت بگذارید تا بخوابد.

شما می‌توانید با دقت به علائم و نشانه‌های خواب نوزاد بفهمید که بهترین زمان خواب برای او چه ساعتی است. بهتر است با دیدن اولین نشانه خواب‌ آلودگی، از جمله زمانی که کودک چشم‌هایش را می‌مالد، خمیازه می‌کشد یا شروع به بدخلقی می‌کند، نوزاد خود را بخوابانید. اگر منتظر بمانید تا کودکتان بداخلاق شود، ممکن است آنقدر ناراحت شود که دیگر به راحتی نخوابد.

پسرفت خواب نوزاد چهار ماهه

پیش از خواب نوزاد، اتاق خواب را آماده کنید

ایجاد یک محیط آرام و خواب‌ آور به نوزاد شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بخوابد و در طول شب در خواب باقی بماند. با این که وقتی کودک شما کوچک‌تر بود ممکن بود در هر مکانی و در هر زمانی به خواب برود، اما معمولاً نوزادان در این سن به محیطی آرام‌تر برای به خواب رفتن نیاز دارند.

در نظر بگیرید که نور اتاق را به مدت یک ساعت یا بیش‌تر قبل از خواب نوزاد خود کم کنید. می توانید یک برنامه روتین قبل از خواب درست کنید که به آرامش و خواب کودک شما کمک کند. بسیاری از نوزادان حمام آب گرم را دوست دارند و حتی ممکن است از خواندن کتاب برای خود لذت ببرند. ممکن است ماساژ، تکان دادن و لالایی خواندن نیز نوزاد را تسکین دهند. شما می‌توانید بفهمید که کودک شما چه چیزی را بیشتر دوست دارد و بر اساس آن یک برنامه روتین پیش از خواب ایجاد کنید.

یک برنامه چرت زدن در روز را دنبال کنید

اگر نوزاد شما در طول روز بیش از حد خسته شود، برای خوابیدن برای او در شب‌ها دشوارتر خواهد بود. با شروع ۴ ماهگی به بعد، اکثر نوزادان به چرت زدن منظم در طول روز نیاز دارند و ایجاد یک برنامه چرت زدن به فرزند شما کمک می‌کند شب‌ها نیز بهتر بخوابد.

برای مدیریت پسرفت خواب نوزاد، توصیه می‌شود شروع به آماده کردن برنامه‌ مشخصی کنید که در آن چرت زدن و زمان خواب نوزاد بر اساس زمان خواب بیولوژیکی او باشد. چهار ماهگی سنی است که اکثر نوزادان حدوداً سه چرت در طول روز خواهند داشت. معمولاً چرت صبحگاهی حدود ساعت ۹، یک چرت بعد از ظهر حدود ساعت ۱ و چرت سوم حدود دو ساعت بعد مناسب است.

در طول روز به کودک خود غذا بدهید

تغذیه کامل در طول روز و درست قبل از خواب می‌تواند به جلوگیری از گرسنگی نوزاد در نیمه شب کمک کند.

در این سن، نوزاد به طور باورنکردنی در مورد دنیای اطراف خود کنجکاو است و ممکن است قبل از سیر شدن توجه خود را از تغذیه دور کند. سعی کنید با تغذیه کودک خود در محیطی که کم‌تر حس کنجکاوی او را تحریک می‌کند، عوامل حواس پرتی او را حذف کنید.

بعد از این که نوزاد شما در طول شب شروع به خوابیدن کرد، اگر در شب شروع به گریه کرد، سعی کنید به او غذا ندهید. اگر همیشه به نوزاد خود غذا بدهید تا شب گریه اش را متوقف کند، ممکن است هر بار که از خواب بیدار می شود انتظار چنین رفتاری را از شما داشته باشد.

انتظارات خود را واقع بینانه نگه دارید

احتمالاً مهم‌ترین کاری که به‌عنوان والدین می‌توانید برای پشت سر گذاشتن پسرفت خواب نوزاد چهار ماهه انجام دهید این است که انتظارات واقع بینانه داشته باشید، و همه چیز را در بلند مدت و به صورت کلی ببینید.

برای مدیریت رگرسیون خواب، مهم است که به خود یادآوری کنید که این مشکل موقت است و در آینده رد می‌شود و سعی کنید خود را سرزنش نکنید یا ناامید نشوید. پسرفت خواب در دوران نوزادی و نوپایی رخ خواهد داد و این طبیعی است. در مورد این که چه زمانی تمام می‌شود؟ اکثر پسرفت‌های خواب هر بار چند هفته طول می‌کشد. بنابراین نوزاد شما باید قبل از این که زیاد سختی بکشید بهتر بخوابد.

چه زمانی با پزشک اطفال تماس بگیرم؟

این عادی است که در دوره‌های خاصی کودک شما خواب بدی داشته باشد و طبیعی است که نوزاد چندین بار در شب از خواب بیدار شود، حتی پس از انجام حرکات کششی که قبلا با انجام آن بهتر می‌خوابید. بیش‌تر اوقات، این موضوع به دلیل یک اختلال پزشکی نیست؛ بلکه فقط بخشی از خواب طبیعی نوزاد است.

با این حال مواقعی وجود دارند که تغییر در الگوی خواب ممکن است نیاز به تماس با پزشک اطفال را داشته باشد؛ به خصوص اگر با علائم نگران کننده دیگری همراه باشد. اگر نوزاد شما مانند همیشه خودش رفتار نمی‌کند، علائم خواب‌آلودگی یا گیجی را از خود نشان می‌دهد، زمانی که از خواب بیدار می‌شود به سختی می‌تواند آرام بگیرد، یا خوب غذا نمی‌خورد یا شیر نمی‌نوشد و این وضعیت بیش از چند هفته است که ادامه دارد، لازم است با پزشک اطفال تماس بگیرید.

علائمی که ممکن است اختلال خواب در نوزاد را نشان دهد، ممکن است شامل قولنج، عدم تحمل غذایی، ناهنجاری در راه هوایی، بزرگ شدن آدنوئید یا ریفلاکس معده باشد. به طور کلی، اگر چیزی در کودک شما به نظر عجیب یا دارای مشکل می‌رسد، هرگز نباید در تماس با پزشک اطفال خود تردید کنید. اگر احساس می‌کنید که چیزی درست نیست، مهم است که با پزشک خود تماس بگیرید و احتیاط کنید.

سخن آخر

والدین نوزادان از خوابیدن آن‌ها ناامید هستند؛ بنابراین دیدن بدتر شدن خواب او به جای بهتر شدن، می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. به یاد داشته باشید که مسیر کلی این است که کودک شما با گذشت ماه ها بهتر و بهتر بخوابد. خواب کودک شما در واقع در حال بلوغ است و کودک شما باید شب‌ها به زودی طولانی تر بخوابد.

گفته می‌شود که مقابله با کم خوابی می‌تواند واقعا سخت باشد. اکنون زمان آن است که انتظارات خود را برای کارهایی که می‌توانید در خانه و زندگی شخصی خود انجام دهید، تنظیم کنید. زمان آن فرا رسیده است که هر کمکی که به شما پیشنهاد می‌شود را بپذیرید. به یاد داشته باشید که مراقب خود نیز باشید و صبور بمانید. به زودی، نوزاد شما و شما به آرامی خواهید خوابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *