تغذیه نوزاد, نوزاد و شیرخوارگی

طرز تهیه شیر خشک برای نوزاد تازه متولد شده

طرز تهیه شیر خشک نوزاد کار سختی نیست ولی باید مقدار شیر خشک مورد نیاز کودک را با نسبت‌های درست با آب مخلوط کرد تا به میزان کافی نوزاد مواد مغذی و مورد نیاز خود را دریافت کند. همچنین برای خرید و نگهداری شیر خشک باید نکات مهمی را مدنظر قرار داد تا شیر خشکی با کیفیت را بتوان برای کودک تهیه نمود. در این مقاله در مورد مراحل درست کردن شیر خشک و میزان شیر خشک مورد نیاز نوزاد راهنمایی جامعی ارائه می‌دهیم.

مراحل و طرز تهیۀ شیر خشک نوزاد

زمانی که برای نوزاد شیر خشک تهیه می‌کنید باید مراحل دقیقی را انجام دهید و نکات مهمی را مدنظر داشته باشید. یکی از موارد مهم در این زمینه مقدار شیر خشک مورد نیاز کودک بسته به سن است که باید از روی درب قوطی مطالعه شود. در ادامه مراحل و نحوه تهیه شیر خشک را توضیح می‌دهیم.

مرحله اول؛ شستن وسایل مورد نیاز

برای اینکه از تمیز بودن قاشق و شیشه شیر کودک اطمینان یابید باید قبل از استفاده آن‌ها را با آب گرم و مایع ظرفشویی به خوبی شسته شوند. همچنین بهتر است قبل از اولین استفاده از شیشه شیر، سر شیشه، قاشق، پیمانه و حلقه سر شیشه آن‌ها را استریل کنید.

مرحله دوم؛ شستن درب قوطی قبل از باز کردن

درب قوطی شیر خشک ممکن است گرد و خاکی باشد که هنگام باز کردن این آلودگی‌ها وارد قوطی شود؛ بنابراین قبل از باز کردن درب قوطی باید آن را کاملا تمیز کرد. همچنین اگر برای باز کردن درب قوطی از دربازکن استفاده می‌شود باید قبل از هر بار استفاده آن را به خوبی شسته و خشک کنید.

مرحله سوم؛ شستن دست ها

شستن دست‌ها با آب گرم و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه قبل از تهیه شیر خشک می‌تواند میکروب‌های دست را از بین ببرد و این اطمینان را به شما بدهد که شیر خشک نوزاد کاملا بهداشتی آماده می‌شود.

مرحله چهارم؛ استفاده از پیمانه استاندارد

نکته دیگر در مورد طرز تهیه شیر خشک نوزاد که باید به آن توجه کرد استفاده از یک پیمانه استاندارد برای اندازه گیری میزان شیرخشک مورد نیاز نوزاد است. در داخل قوطی شیر خشک معمولا یک پیمانه استاندارد وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد تا مقدار دقیقی شیر خشک را با نسبت مناسبی آب مخلوط نمود.

مرحله پنجم؛ استفاده از آب سالم و تمیز

استفاده از آب تمیز و سالم برای درست کردن شیر خشک اهمیت زیادی دارد؛ برای اینکه از سالم بودن آب مصرفی اطمینان یابید بهتر است آب را بجوشانید تا استریل شود. برای این کار آب را به مدت یک دقیقه بگذارید در حال جوش بماند و سپس از روی گاز برداشته و نیم ساعت کنار بگذارید تا سرد شود و در نهایت آن را با مقدار مشخصی از شیر خشک مخلوط کنید. در صورتی که به مدت طولانی آب را بجوشانید باعث غلیظ شدن ناخالصی‌ها و مواد معدنی آب می‌شود که برای سلامت نوزاد مناسب نیست.

مرحله ششم؛ خواندن با دقت دستورالعمل مصرف شیر خشک

نکته مهم دیگر که باید هنگام آماده کردن شیر خشک مورد توجه قرار داد مطالعه دستورالعمل مصرف روی قوطی شیر خشک است؛ به این ترتیب می‌توان مقدار شیر خشک مورد نیاز کودک را بدون اشتباه با نسبت معینی آب ترکیب نمود. کارخانه‌های مختلف دستورالعمل‌های متفاوتی را با توجه به نوع شیر خشک و نسبت آب مورد نیاز ارائه می‌دهند. اضافه کردن آب کم به شیر خشک باعث ایجاد فشار به کلیه نوزاد شده و سبب کم آبی بدن کودک می‌شود. همچنین مخلوط کردن آب زیاد به شیر خشک موجب رقیق شدن کالری و مواد مغذی شیر خشک شده و اگر چندین مرتبه به این روش شیر خشک آماده شود می‌تواند در رشد کودک اختلال ایجاد کند.

شرایط مصرف شیر خشک پس از درست کردن آن

قبل از یک یا دوبار تهیه شیر خشک برای نوزاد معمولا مشخص می‌شود که نوزاد چقدر شیر خشک نیاز دارد. در این صورت می‌توان برای هر بار آماده کردن شیر خشک مقدار معینی آب و شیر خشک را با هم مخلوط کرد تا در همان وعده نوزاد (یک ساعت) تمام آن را بخورد و شیر خشک اضافی باقی نماند. در صورتی که شیر خشک را درست کرده اید ولی نمی خواهید همان لحظه آن را به نوزاد بدهید باید آن را در یخچال نگهداری کنید. در صورتی که در طی ۲۴ ساعت شیر خشک آماده شده مصرف نشود باید دور ریخته شود و از خوراندن آن به نوزاد پرهیز نمایید. همچنین اگر در طول یک ساعت نوزاد نتواند تمام شیر خشک را بخورد باید باقی مانده آن دور ریخته شود. گذاشتن شیر خشک آماده شده برای مدت یک ساعت یا بیشتر در دمای اتاق باعث رشد میکروب‌ها در آن می‌شود؛ بنابراین باید مقدار باقی مانده شیر خشک به کودک داده نشود. شیر خشکی که همراه کودک بیرون می‌برید باید در ظرفی عایق و کنار بسته یخ نگه داشته شود.

برای چند روز اول شخص دیگری به جای مادر شیر خشک را به کودک بدهد تا نوزاد به دنبال شیر مادر نباشد. به عقیده برخی پزشکان نباید تا یک ماهگی با شیشه به نوزاد شیر داد. همچنین در روزهای اول ممکن است کودک از خوردن شیر خشک امتناع کند که باید این کار با صبوری انجام شود. برای اینکه نوزاد کم کم به عطر و طعم شیر خشک عادت کند و شکم نوزاد با آن سازگار شود باید شیر خشک را کم کم به کودک خوراند. برای این کار ابتدا میزان شیر خشک مورد نیاز نوزاد را با شیر مادر مخلوط کرد و در ادامه شیر مادر را کم و شیر خشک را بیشتر کنید.

جمع بندی

شیر خشک را تنها در مواردی که شیر مادر در دسترس نیست می‌توان به کودک خوراند؛ زیر شیر مادر بدون نوزاد را می‌تواند در برابر عوامل بیماری زا محافظت کند و تمام مواد مغذی و مورد نیاز بدن کودک در آن وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *