سلامت نوزاد, نوزاد و شیرخوارگی

نحوه شستن و استریل کردن شیشه شیر

نحوه شستن شیشه‌شیر

یکی از جنبه‌های اصلی حفظ بهداشت و از راه‌های پیشگیری از ابتلا کودکان به انواع بیماری‌های مختلف به ویژه بیماری‌های عفونی، شستن و استریل کردن شیشه شیر می‌باشد. دهان نقطه اصلی برای ورود عوامل بیماری زا به بدن است و همین موضوع نشان دهنده لزوم اهمیت به بهداشت شیشه شیر کودک می‌باشد. اما بسیاری از افراد از نحوه شستن صحیح شیشه شیر و استریل کردن آن برای از بین بردن میکروب‌ها بی‌اطلاع هستند، از همین رو قصد داریم در ادامه سایت پینو بیبی به نحوه شستن صحیح و اصولی شیشه شیر کودکان بپردازیم.

اهمیت اطلاع از نحوه شستن شیشه‌شیر چیست؟

از نوزادان باید در برابر عوامل ناقل بیماری به خصوص در ماه‌های ابتدایی تولد، محافظت گردد. یکی از اقدامات برای محافظت از کودک در برابر عوامل بیماری زا، تمیز نگه داشتن و استریل بطری و لوازم جانبی کودک می‌باشد.

شیشه شیرها از متریال مختلفی شامل پلاستیک و یا سیلیکون تولید می‌شوند؛ مادران باید به دلایل مختلفی از جمله موارد زیر اقدام به شستن و استریل کردن شیشه شیر کودک خود نمایند:

  • آلوده بودن بطری‌های نو به میکروب‌ها در کارخانه تولیدی، حین حمل و نقل، در فروشگاه و …
  • کاهش ایمنی غیر‌فعال در ماه‌های ابتدایی بعد از تولد نوزاد
  • استفاده از آب آلوده به میکروب‌های بیماری زا و یا دیگر ناخالصی‌ها برای شستن شیشه شیر
  • رشد میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا در داخل بطری‌های حاوی ذرات شیر

اهمیت استریل کردن و نحوه شستن شیشه شیر در موارد زیر دوچندان می‌شود:

  • در زمان استفاده از شیشه شیرهای قدیمی
  • در صورتی که کودک اخیرا بیمار بوده است، جهت جلوگیری از انتقال باکتری‌های بیماریی زا و عفونت مجدد
  • برای کودکان نارس به دلیل سیستم ایمنی بدن ضعیف

در صورت عدم دسترسی به آب آشامیدنی شهری

نحوه شستن شیشه‌شیر چگونه است

شیشه شیر کودک به چند بار استریل کردن نیاز دارد؟

در رابطه با موضوع شستن و استریل کردن شیشه شیر، نظرات متعددی وجود دارد؛ به‌طوری که متخصصان بر این باور هستند که اگر کودک شما دارای مشکل خاصی نمی‌باشد و قصد دارید با هدف جلوگیری از بروز بیماری‌ها در فرزندتان، از نحوه شستن شیشه شیر مطلع شده و آن را انجام دهید؛ شستن شیشه شیر را با مایع ظرفشویی یا پاک کردن آن با آب گرم و شوینده مناسب پس از هر بار شیرخوردن کودک آغاز نمایید و به صورت هفتگی نیز از روش‌های موثرتری برای استریل کردن آن استفاده کنید.

به طور کلی اگر به آب آشامیدنی شهری با کیفیت بالا دسترسی دارید و از آب چاه استفاده نمی‌کنید، استریل کردن مکرر شیشه شیر توصیه نمی‌شود؛ چرا که ضمن آسیب رساندن به شیشه شیر، منجر به ورود مواد شیمیایی به شیر نیز می‌شود، به خصوص اگر شیشه شیر دارای BPA باشد.

نحوه شستن و استریل کردن شیشه شیر چگونه است؟

همانطور که اشاره شد پس از هر بار شیرخوردن کودک، شیشه شیر کودک را بشویید و هر چند وقت یکبار و در زمان‌هایی که نیاز است، اقدام به استریل کردن آن نمایید. در ادامه به موثرترین و آسان‌ترین نحوه شستن و استریل کردن شیشه شیر پرداخته‌ایم:

نحوه شستن و استریل کردن شیشه شیر کودک با آب جوش

از بهترین روش‌‌ها برای استریل کردن شیشه شیر، استفاده از آب جوش می‌باشد؛ ظرفی مناسب که شیشه شیر در آن جای بگیرد را انتخاب کرده و سپس شیشه شیر را به صورت وارورنه در آب غوطه ور کنید.

در مرحله بعدی آبی که شیشه شیر در آن قرار گرفته است را به مدت پنج دقیقه بجوشانید؛ سپس شیشه شیر را خارج کرده و پس از قرار دادن بر روی حوله تمیز، اجازه دهید در معرض هوا کاملا خشک گردد.

استریل کردن شیشه‌شیر کودک

استریل شیشه شیر کودک در مایکروویو

شیشه شیر را تا نیمه از آب پر کنید و آن را برای یک الی دو دقیقه در داخل مایکروویو قرار دهید. پس از اتمام این زمان، آب شیشه شیر را خالی کنید و اجازه دهید در معرض هوا به طور کامل خشک شود.

استریل شیشه شیر کودک با دستگاه ضد عفونی کننده و با بخاربرقی

اگر فکر می‌کنید که شیشه شیر کودکتان باید به طور مرتب استریل شود، می‌توانید از دستگاه ضد‌عفونی‌کننده شیشه شیر استفاده کنید. استریل کردن با بخار برقی با دمایی بیش از دمای آب جوش انجام می‌شود، به همین دلیل در این روش تمامی باکتری‌ها و کپک‌ها از بین میروند و استریل با بازدهی بالاتری صورت می‌گیرد.

شستن شیشه‌شیر کودک

نحوه شستن شیشه شیر کودک با سفید کننده

جالب است بدانید که استفاده از سفیدکننده‌ها برای نحوه صحیح شستن و استریل کردن شیشه شیر مجاز می‌باشد. برای اینکار کافی است مطابق دستورالعمل تولیدکننده شیشه شیر، مقدار مناسبی از سفیدکننده بی‌بو را با آب مخلوط کنید و شیشه شیر را در محلول ایجاد شده فرو کنید و اجازه دهید به مدت دو الی پنج دقیقه در داخل این محلول باقی بماند.

در نهایت پس از آبکشی، می‌توانید آن را بر روی حوله تمیزی قرار دهید تا در معرض هوا به خوبی خشک شود. نگران نباشید سفیدکننده‌های مخصوص شستن شیشه‌ شیر در طی فرآیند خشک شدن به سرعت تجزیه می‌شوند و آسیبی به کودک دلبندتان نمی‌رسانند.

نحوه شستن شیشه شیر کودک با استفاده از قرص‌های ضدعفونی کننده

یکی از روش‌های نحوه شستن و استریل کردن شیشه‌ شیر، استفاده از قرص‌های ضدعفونی است که حاوی کلر می‌باشند و میتوانند میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا را از بین ببرند.

چگونه شیشه شیر کودک را تمیز کنیم ؟

صرف نظر از روش‌های استریل شیشه‌شیر کودک که هر چند وقت یکبار باید مورد استفاده قرار بگیرند، شما باید به طور مرتب شیشه شیر کودکتان را به صورت دستی و یا در ماشین ظرفشویی بشویید.

چراکه نوزادان دارای سیستم ایمنی توسعه نیافته هستند و در صورتی که در معرض عفونت‌های ویروسی، باکتریایی، انگلی و قارچی قرار بگیرند، بیمار می‌شوند. عدم توجه به بهداشت شیشه‌شیر پس از استفاده، می‌تواند تشدید کننده این موضوع باشد.

شیر خوردن کودک

تمیز کردن شیشه شیر در ماشین ظرفشویی

استفاده از تنظیم گرم‌ترین آب و همینطور چرخه خشک کردن گرم ماشین ظرفشویی، بهترین روش برای ضد عفونی شیشه‌شیر می‌باشد.

تمامی قطعات شیشه‌شیر را از هم جدا کنید و سپس آن را با آب تمیز بشویید تا ذرات شیر پاک شوند؛ سپس تمامی قطعات را در سبد ماشین ظرفشویی قرار دهید و ماشین را بر روی چرخه آبگرم و چرخه خشک کردن گرم تنظیم کنید. در نهایت قطعات شیشه‌شیر را بر روی حوله تمیز قرار دهید تا در معرض هوا خشک شود.

تمیز کردن شیشه‌شیر به صورت دستی

قطعات شیشه‌شیر را در ظرف مخصوص (نه در سینک) قرار دهید تا از انتقال آلودگی به آن‌ها جلوگیری گردد؛ سپس با استفاده از یک برس شیشه و وسایل تمیزکننده اقدام به شستن آن‌ها نمایید.

بهترین روش برای نحوه شستن شیشه‌شیر به صورت دستی این است که دستان شما تمیز باشد؛ در اینصورت میتوانید تمامی قطعات شیشه‌شیر را از یکدیگر جدا کرده و آن‌ها را با آب گرم و شوینده مخصوص شستشو دهید. در پایان اجازه دهید شیشه‌شیر در مجاورت هوا کاملا خشک شود.

شیشه‌شیر از لوازم ضروری برای نوزادان است که از بدو تولد با آن ارتباط مستقیم دارند؛ ضمن اینکه باید بر نحوه شستن و استریل کردن شیشه‌شیر توجه داشته باشید، حتما باید در انتخاب و خرید آن نیز دقت کنید. پینو بیبی ارائه دهنده باکیفیت‌ترین و بهترین شیشه‌شیرها می‌باشد که با استفاده از آن‌ها از بهداشتی و استاندارد بودن شیشه‌شیر کودک دلبندتان اطمینان خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *