تغذیه نوزاد, نوزاد و شیرخوارگی

بررسی دلایل امتناع نوزاد از شیر خوردن

شیردهی نوزاد

می‌دانید که دلایل امتناع نوزاد از شیر خوردن کدامند؟ نوزاد شما نیز در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا از خوردن شیر امتناع می‌کند؟

امتناع نوزاد از شیر خوردن یکی از موضوعاتی می‌باشد که سبب ناراحتی مادران می‌شود. در چنین وضعیتی نوزادها به شدت بی قراری می‌کنند چرا که به دنبال رفع گرسنگی خود هستند. فراموش نشود که شیر مادر یکی از مقوی ترین و مهمترین مواد غذایی مورد نیاز نوزادان می‌باشد. دلایل بسیار زیادی وجود دارد که سبب می‌شود نوزاد از خوردن شیر امتناع کند. از مهمترین این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– بروز اختلال در برنامه شیردهی نوزاد یکی از مهمترین علل امتناع کودک از شیر خوردن می‌باشد.

– توجه نمایید که طعم و مزه شیر مادر در زمان قاعدگی تغییر می‌کند. چرا که در دوره ی قاعدگی تغییرات هورمونی گسترده‌ای در بدن مادر اتفاق می‌افتد. این امر نیز به نوبه ی خود در مزه ی شیر مادر تاثیر خواهد گذاشت.

– نوزادان به بوی عطر مادر خود حساس هستند. شما در صورتی که عطر یا شامپو بدن خود را عوض کنید، نوزادتان این تغییر را احساس کرده و ممکن است از خوردن شیرتان امتناع نمایند.

در ادامه مقاله سعی داریم تا در مورد راهکارهای رفع اعتصاب نوزاد از شیر خوردن، توضیحات بیشتری را ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

سایر دلایل اعتصاب نوزاد از خوردن شیر

همانطور که در قسمت قبلی نیز اشاره شد، امروزه یکی از مهمترین مشکلات مادران را امتناع نوزاد از شیر خوردن شکل داده است. در چنین حالتی توصیه می‌شود که خونسردی خود را حفظ کرده و علت رفتار مذکور نوزادتان را بررسی نمایید. مهمترین دلایل امتناع نوزاد از شیر خوردن عبارتند از:

– عفونت گوش نوزادها یکی از مهمترین دلایل امتناع نوزاد از شیر خوردن می‌باشد. در چنین حالتی نوزاد شما تحت فشار بوده و به شدت درد دارد.

– کاهش میزان شیر مادر یا کند بودن فشار آن سبب می‌شود که نوزاد از خوردن شیر مادر خود احساس خوشایندی را نداشته باشد.

– نوزادانی که در حال درآوردن دندان هستند، ممکن است به دلایل مختلف از خوردن شیر مادر خود امتناع کنند.

– در برخی از مواقع گرفتگی بینی نوزاد شما سبب می‌شود که او از خوردن شیر مادر امتناع کند. چرا که در چنین حالتی نفس کشیدن برای نوزادتان کار بسیار سختی می‌باشد و نمی تواند به راحتی از شیر مادر استفاده کند.

راهکارهای توصیه شده جهت رفع اعتصاب نوزاد از خوردن شیر

گریه نوزاد

اکنون که با مهمترین و اصلی ترین دلایل امتناع نوزاد از شیر خوردن آشنا شدید، می‌توانید با آگاهی بالایی به سراغ راهکارهای مشکل یاد شده بروید. البته شما می‌توانید فرصت را از دست نداده و برای رفع مشکل مذکور، با متخصصان حرفه‌ای ما در ارتباط باشید. راهکارهای توصیه شده جهت رفع اعتصاب نوزاد از خوردن شیر بسیار متنوع می‌باشد. شما نیز بهتر است راهکارهای توصیه شده را به خاطر بسپارید. مهمترین و بارزترین راهکارهای توصیه شده جهت رفع اعتصاب نوزادان از خوردن شیر عبارتند از:

  • شیردهی در حین خواب
  • تغییر دادن وضعیت شیردهی
  • در محیط آرام به نوزاد خود شیر دهید
  • در حال حرکت به نوزاد خود شیر دهید

شیردهی در حین خواب

اگر شما هم با مشکل امتناع نوزاد از شیر خوردن مواجه شدید، می‌توانید زمانی به نوزادتان شیر دهید که او در حال خواب باشد. تجربه نشان داده است که نوزادانی که در حین بیداری سینه مادر خود را پس میزنند، در حالت خواب آلودگی آن را به راحتی قبول می‌کنند. پیشنهاد می‌شود که نوزاد خود را خیلی زود از شیر نگیرید. در حالت عادی نوزاد شما بایستی تا یک سالگی از شیر مادر خود استفاده کند. بنابراین راهکارهای مختلف را به کار برده و به هر نحوی که می‌باشد به نوزادتان شیر دهید.

تغییر دادن وضعیت شیردهی

امتناع نوزاد از شیر خوردن می‌تواند دردسرهای زیادی را برای مادرها به وجود آورد. برای این منظور توصیه می‌شود که حتما وضعیت و پوزیشن خود یا نوزادتان را تغییر دهید. چرا که در بسیاری از مواقع نوزاد شما احساس راحتی نکرده و نمی تواند از شیر مادر خود استفاده کند. در چنین حالتی بهتر است که روش و وضعیت شیردهی را تغییر دهید. در هر صورت مادران موظف هستند که مشکل اعتصاب شیر خوردن نوزاد خود را شناسایی نموده و آن را رفع کنند. چرا که نوزادان به شیر مادر خود نیاز شدیدی دارند و روزانه بایستی چند دفعه از شیر مادر استفاده نمایند.

در محیط آرام به نوزاد خود شیر دهید

پیشنهاد می‌شود که در یک محیط آرام به نوزاد خود شیر دهید. چرا که یکی از مهمترین اصول شیردهی به نوزاد را، شیر دادن در یک محیط آرام شکل داده است. چرا که در چنین حالتی حواس نوزادتان پرت نخواهد شد. جالب است بدانید امتناع نوزاد از شیر خوردن بین شش تا نه ماهگی بسیار رایج می‌باشد. به طوری که نوزادها در این دوره از رشد خود به تمام اتفاق‌های اطراف شان آگاه هستند. همچنین بعد از شش ماهگی مادران برای سیر کردن نوزادهای خود از مواد غذایی مختلف استفاده می‌کنند. این امر نیز به نوبه ی خود در ذائقه ی نوزادان تاثیر گذار خواهد بود.

در حال حرکت به نوزاد خود شیر دهید

شما می‌توانید جهت بررسی دلایل امتناع نوزاد از شیر خوردن، با مشاوران حرفه‌ای ما در ارتباط باشید. چرا که در چنین حالی می‌توانید راهنمایی‌های مفیدی را به دست آورید. یکی از راهکارهای توصیه شده جهت رفع اعتصاب نوزاد از شیر خوردن را، شیردهی در حال حرکت شکل داده است. شما می‌توانید نوزاد تان را در آغوش گرفته و در حین راه رفتن، به او شیر بدهید. بسیاری از نوزادها در چنین حالتی تسلیم شده و می‌توانند بار دیگر از شیر مادر خود استفاده کنند. البته در حین راه رفتن مراقب خود و نوزادتان باشید. به طوری که توصیه می‌شود زیر پای خود را چک کنید تا اتفاقی برای تان به وجود نیاید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *